1. Pacemaker – Apples favorit-DJ?
e5zV4pnUeDQ
Pacemaker är DJ-hårdvaran som lyckades stöpa om sig till mjukvara. Appen, något av en orgie i musikeffekter i realtid, har hyllats av Apple och plockats upp brett i internationella medier.
Pacemakers användare kan både mixa, klippa och lägga effekter på låtar som spelas på en telefon, läsplatta eller dator.
Dock måste låtarna spelas via antingen Spotify eller Itunes – och därmed Apple Music. Kanske är det ingen slump att Apple utsåg Pacemaker till en av App Stores bästa appar under 2015 jämte storsuccéer som Twitters Periscope och Instagram.
Pacemaker tog under 2015 in 8,7 Mkr i riskkapital och var en av de tidiga apparna som utvecklade en specialversion ämnad för den smarta klockan Apple Watch.
Omsättning: 3,8 Mkr (2014)
2. Soundcloud-avhoppare bäddar för sovrumsproducenter
Innan Pacemaker hamnade på Apples topplista hade svenska Auxy hunnit dit. Tanken är att appen – en sorts kombinerad trummaskin, synth och ljudmixer – ska popularisera musikskapandet.
fw2xjfzYc8U
Verktyget verkar specialgjort för så kallade sovrumsproducenter, alltså självlärda och oortodoxa låtskrivare med elektroniska instrument.
Användaren kan komponera musik i realtid och spela in låtstycken som senare laddas upp till mejl eller plattformar som Soundcloud.
Bland Auxys grundare finns just Soundcloud-avhopparen Henrik Lenberg. Bolaget tog 2014 in 7 Mkr i kapital, bland annat från Direkt Ventures, som Soundcloud-grundarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung står bakom.
Auxys affär bygger på att ta betalt för nya ljudpaket, instrument eller andra funktioner.
Omsättning: 51 000 kr (2014)
Läs mer: Svenska Auxy blev Apples favorit – nu släpps en ny version
3. Doldis-bolaget som knutit till sig Paul McCartney
hhlQ74R8LUI
Kobalt är knappast någon nykomling i musikbranschen. Bolaget grundades redan år 2000. Och problemet det vill lösa – att skapa smidigare system för att se till att artister ersätts när deras musik når sina lyssnare världen över – är betydligt äldre än så.
Kobalts förlag, där världsartister som Lauryn Hill och Paul McCartney ingår, låter artisterna ta del av företagets teknikplattform. Den sköter till exempel upphovsrättsfrågor eller utbetalningar av så kallade royalties. Dessutom driver koncernen ett skivbolag och betalningslösningar för musikbranschen.
”När man har en industri där det kan ta uppåt ett år att få betalt för något man har skapat, och där den processen sköts genom ett oöverskådligt system som är svårt att spåra och förstå, så verkar det inte som rätt sätt att göra saker på”, sade Google Ventures-chefen Bill Maris till New York Times förra året.
Googles riskkapitalgren var bland investerarna när Kobalt tog in närmare 500 Mkr i finansiering i fjol.
Då hade bolaget tagit in motsvarande 2,3 miljarder kronor i externt kapital.
Omsättning: 2 miljarder kronor (2015)
4. Rätt musik ska ge klirr i butikskassan
Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars. Foto: Oskar Omne
Den allra tydligaste Spotify-ättlingen är Soundtrack your brand. Streamingjätten äger nämligen omkring en tredjedel av bolaget, som erbjuder strömmad musik för företag.
Bolagets övertygelse är att rätt musik på rätt plats kan öka försäljningen i alla möjliga sorters butiker.
rnDYIG5Q
I juni 2015 tog Soundtrack your brand in 89 Mkr i finansiering, med Telia sonera som en av de nya delägarna. Bolaget siktar på att inta den amerikanska marknaden. Redan i dag har Sountrack your brand inlett samarbeten med företag som McDonalds och hotellkedjan HTL.
Omsättning: 1,2 Mkr (2014)
5. Skapade digital studio med retrodesign
Reason 8 kom ut 2014. Foto: Propellerhead
Mjukvarubolaget Propellerhead flyttade redan i början av nollnoll-talet studions mixerbord in i desktopdatorn.
Bolagets första program Rebirth, en mjukvarusynth som hämtade flera ljudpaket från hårdvarumärket Roland, lanserades 1997. Flaggskeppsprodukten Reason dröjde till 2000.
I Reason kunder användarna skapa hela låtarrangemang baserat på ett gränssnitt som i mångt och mycket liknade det analoga. Användarna kunde till och med hålla ner en tangent för att ”vända” på mixerbordet och koppla de virtuella kablarna rätt på baksidan.
Mjukvarans design påminner betydligt mer om äldre studioupplägg än de senare årens musikappar, som använder en läsplattas touchsensorer för att till exempel justera ljudfrekvenser.
Med Reason lyckades Propellerhead sätta en relativt bred branschstandard i konkurrens med jättar som Cubase VST och Apple, som 2002 köpte studiomjukvaran Logic. En åttonde version av Reason släpptes 2014.
Omsättning: 80 Mkr (2014)
6. Stor musikkatalog, lika stora problem?
Svenskgrundade Soundcloud, en webbplattform som sammanför musikartister med sina fans, har 175 miljoner användare men betungande kassaproblem.
Medan världsstjärnor som Kanye West tycker om att släppa låtar via Soundcloud så har skivindustrin beklagat sig över att plattformen inte ersätter licensinnehavarna. Sedan förra året har till exempel Soundcloud-användare som har laddat upp längre ljudfiler som innehåller låtar de inte själva har rättigheterna till varit tvungna att ta bort materialet.
Det tog Soundcloud flera år att säkra de licensavtal som nu ligger till grund för den nyligen lanserade Spotify-konkurrenten Soundcloud Go.
Mot slutet av 2014 hade bolaget omkring sex månaders löpande kostnader kvar i kassan, vilket ledde till att bolaget tog flera lån i hundramiljonersklassen under 2015.
Läs mer: Soundcloud tog in 650 miljoner i nödkapital
Soundcloud Go, som än så länge bara finns i USA, kostar 10 dollar i månaden (men 13 dollar i Apples app-butik). Tjänsten tillgängliggör ett bibiliotek som innehåller 125 miljoner låtar, vilket är cirka fyra gånger större än konkurrerande streamingtjänster som Apple Music och Spotify.
Omsättning: 164 Mkr (2014)
Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?
7. Snygga synthar ska göra alla till musiker
Jesper Kouthoofd är en av Teenage Engineerings grundare. Foto: Oskar Omne
Den stilrena synthtillverkaren Teenage Engineering är ett av flera svenska bolag som tror att allt fler människor kommer att börja komponera sin egen musik.
Teenage Engineering skapar portabla och relativt billiga synthar som ska popularisera musikskapandet. Bland de åtta delägarna finns reklambyrån Acnes medgrundare Jesper Kouthoofd.
Bolagets flaggskeppssynth OP-1 kostar cirka 8 000 kronor, men under 2015 lanserade Teenage Engineering ett samarbete med Cheap Monday. Det resulterade i tre stycken ”Pocket Operators”, mindre synthar för att komponera trummor, bas eller melodi, till en kostnad på drygt 500 kronor. Samarbetet med modejätten lyfte Teenage Engineerings omsättningssiffror till 55 Mkr under 2015.
Läs mer: Cheap Monday lyfte Teenage Engineering
Under våren väntar en lansering tilsammans med det Berlin-baserade fotobolaget Impossible.
Omsättning: 55 Mkr (2015)
8. Persbrandts tekniklösning för filmmusik
Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson driver investmentbolaget 13. Foto: Jonas Eng
Spotifys springfunktion matchar musikens takt med användarens löpsteg. Musiktechbolaget Moodelizer gör något snarlikt för filmsekvenser.
Moodelizers mjukvara gör det möjligt att ändra i redan inspelad musik i efterhand. Detta för att anpassa musikens tempo och stämningsläge efter till exempel en dramatisk filmscen.
Musiken som Moodelizer erbjuder är licensfri. Därmed krävs det bara en prenumeration för att få använda den.
Läs mer: Mikael Persbrandt går in i musiktjänsten Moodelizer
Bolaget tog i mars in 20 Mkr inför lanseringen av musiktjänsten. Moodelizer hade tidigare tagit in över 10 Mkr i finansiering, från bland andra skådespelaren Mikael Persbrandts bolag 13.
Omsättning: 0 kr 2014 (produkten hade inte lanserats)
9. Epidemic Sound – produktionsbolagets bästa vän?
Musikproducenten och Epidemic Sound-medarbetaren David Stenmarck. Foto: Epidemic Sound
Epidemic Sound konkurrerar med Soundtrack Your Brand genom att erbjuda butiker och restauranger att spela deras musik och betala för den kommersiella licensen.
Skillnaden är att Epidemic Sound själva äger sin katalog, som till stor del utgörs av stämningsmusik. Bolaget har också riktat in sig på att licensera musik ur sin katalog till såväl produktionsbolag för film och tv som Youtube-nätverk både i Sverige och i USA.
Läs mer: Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda
Epidemic, med entreprenören Hjalmar Winbladh som en av grundarna, vill ta bort rättighetsjätten Stim ur ekvationen och skräddarsy sina licenser efter varje kunds musikbehov.
Riskkapitaljätten Creandum gick 2014 in med 35 Mkr i bolaget till en värdering på över 200 Mkr. Under året väntar en USA-lansering.
Omsättning: 23 Mkr (2014)
10. Bli rockstjärna på en natt med Zoundio
Har du någonsin försökt lära dig att spela ett instrument, och sedan gett upp? I så fall är du en så kallad ”quitter”, och ingår i en av Zoundios viktigaste målgrupper. Zoundio är en musikapp som ska sänka trösklarna när det kommer till att lära sig spela instrument.
Nybörjare får i stort sett hundraprocentigt stöd av mjukvaran till en början. Därmed låter det bra redan från början. Sedan anpassar sig mjukvaran och utmanar användaren att börja spela själv.
Den tidigare Ace of Base-producenten Ulf Ekbergs riskkapitalbolag Norvik Ventures är bland Zoundios investerare. Den tidigare popstjärnan gick förra året in med ”ett antal miljoner” i bolaget, som är registrerat i Finland.
11. Ska få musiker att jamma – via molnet
GarageBand is great but #Soundtrap is a collaborative #music app for everyone! http://t.co/H060I4uLcC #songwriting #sthlmtech #musictech
— Soundtrap (@soundtrap) July 4, 2015
Soundtraps grundare vill förenkla musikskapandet. Tanken är att användarna enkelt ska kunna spela in och arrangera musik tillsammans via nätet.
Tjänsten har beskrivits som ett Google Docs för musik, alltså ett verktyg som genom att lagra data i molnet underlättar samarbeten när alla inte befinner sig på samma plats.
En del av Soundtraps funktioner påminner om användarvänliga Garageband för Mac. Men det svenska bolaget erbjuder mjukvara för fler enheter än bara Apples.
Soundtrap tog i november 2015 in 13 Mkr i riskkapital. Bland investerarna fanns då Magnus Bergman, som tidigare hade gått in i bolag som Truecaller och Prezi.
Musiktjänsten satsar tydligt på utbildningssektorn med yngre skolklasser som kundsegment. Soundtrap har utsetts till en av internetjätten Googles utbildningspartners.
Omsättning: 28 000 kr (2015).
Musiklistans bubblare
Tipsen har rassalt in efter att vi publicerade listan över det nya svenska musikundret. Här är några av förslagen.
Mind Music Labs – Stingbolaget utvecklar en smart gitarr som med hjälp av sensorer och trådlös teknik ska stöpa om vad det är att spela gitarr.
Auddly – en plattform för rättighetsbetalningar som backats av musikstjärnor som Björn Ulvaeus, Aviciis manager Ash Pournouri och Max Martin.
Elektron – Ett Göteborgsbaserat hårdvarubolag som skapar digitala trummaskiner och samplers.
Har vi missat något bolag? Hör av er till sven.carlsson@di.se.