Hoppa till innehållet

Här är bolagen i Sveriges Y Combinator

Codarica, Stori och Boxgard är tre av de sju startups som valts ut till inkubatorn Springfield Project. Totalt investerar riskkapitalbolaget, som leds av den tidigare Aftonbladet-vd:n Anna Settman, mellan 300 000 och 500 000 kronor i bolagen.

Anders Lindqvist och Anna Settman driver riskkapitalbolaget Springfield.
Anders Lindqvist och Anna Settman driver riskkapitalbolaget Springfield.Foto: Joey Abrait

Anna Settman och kollegorna på Springfield Project har sedan september förra året arbetat med att bygga upp en svensk motsvarighet till den hajpade amerikanska inkubatorn Y Combinator. De vill säga en startupaccelerator som investerar tidigt och följer bolagen genom deras första år.

Nu är det dags för nästa kull svenska bolag att ta plats i projektet. Di Digital kan idag avslöja den än så länge hemliga listan.

Totalt handlar det om sju bolag, i vilka Springfield investerar mellan 300 000 och 500 000 kronor i utbyte mot upp till 10 procent av aktierna.

Det finns även planer på uppföljande investeringar på mellan 2 och 10 miljoner i  de mest lovande bolagen.

Enligt Springfields grundare, den tidigare Aftonbladet vd:n Anna Settman, har man gått igenom runt 100 ansökningar.

”En sak vi tittat särskilt på i vår utvärdering är teamet bakom bolaget och vilka erfarenheter dessa personer sitter på. Vi har inte riktat in oss på någon särskild bransch eller nisch av bolag”, säger hon.

Vi tror på metoden att låta erfarna entreprenörer coacha bolagen och dela med sig av det de själva upplevt.

Strategin har lett till att det är en blandad grupp bolag man nu investerar i. Från Codarica och Stori, som båda är inriktade mot barn och lärande, till Boxgard och Baghitch, som är verksamma inom lager och logistik.

Utöver Anna Settman och hennes medgrundare, it-räven Anders Lindqvist, har Springfield samlat ett team av investment managers för att jobba med de färska bolagen. Tre nytillskott från tidigare i våras är Susanne Najafi, grundare av skönhetsbutiken Eleven.se, Footway–grundaren Sara Wimmercranz och Kristian Jacobsson, tidigare vd på Kundkraft.

”Vi tror på metoden att låta erfarna entreprenörer coacha bolagen och dela med sig av det de själva upplevt”, säger Anna Settman.

Vissa av bolagen har tidigare erfaranheter av att delta i acceleratorprogram, däribland Codarica, som ingått både i den halvstatliga svenska riskkapitalfonden Stings program och den amerikanska satsningen Disney Accelerator.

”Det är det fjärde acceleratorprogrammet vi deltar i, vilket kanske får vissa att lyfta på ögonbrynen. Men programmen har hjälpt oss genom olika faser av vårt bolagsbyggande. Just nu ligger vårt fokus på att resa kapital och att skala upp, och där kan vi verkligen dra nytta av den kunskap som finns i nätverket runt Springfield”, säger Codaricas vd Sanna Nilsson.


Här är Springfields nya bolag

Codarica

  • Grundades: 2014 av de tidigare Hyper Island-eleverna Sanna Nilsson, Lovisa Levin, Rosalyn Knapp och Marcus Lindström.
  • Vad: App som lär barn koda 

Stori

  • Grundades: 2014 av Erika Kitana, Felix von Heland och Axel von Helan
  • Vad: App som låter familjer läsa in och dela böcker med varandra

Baghitch

  • Grundades: 2014 av Erik Wallin
  • Vad: Plattform som låter privatpersoner utföra varutransporter åt varandra 

Prodentor

  • Grundades: 2014 av Niels Rask
  • Vad: Inköpsportal för tandläkarkliniker

Boxgard

  • Grundades: 2014 av Ted Scheiman och Daniel Bromberg, tidigare online-försäljningschef hos Izettle
  • Vad: Tjänst som låter användare beställa tillfällig förvaring och hålla koll på sina lådor via en sajt

Formeo

  • Grundades: 2014 av Christoffer Lejon och Denijel Becevic
  • Vad: Print on demand-tjänst för 3D-skrivare

Precisely

  • Grundades: 2014 av Nils-Erik Jansson, Robert Gullander och Johan Norin
  • Vad: Digital plattform för juridiska tjänster

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera