Hoppa till innehållet

Här är bolagen som pitchar på Female Founders

Ett drönarbolag som samarbetar med FN, en robotrådgivare, ett datadrivet skönhetsbolag och en designer som vill få dina kläder att lysa i mörkret. Här är bolagen som pitchar vid Di Digitals event Female Founders.

Light Flex Sweden, Globhe, Dashl och Lysa tävlar om juryns godkännande på tisdagen.
Light Flex Sweden, Globhe, Dashl och Lysa tävlar om juryns godkännande på tisdagen.

Tisdagen den 23 maj går eventet Female Founders av stapeln. Med eventet vill Di Digital lyfta fram några av Sveriges främsta kvinnliga grundare av digitala bolag.

Fyra bolag kommer att delta i den pitchtävling som äger rum under kvällen. Det handlar om drönarbolaget Globhe, den datadrivna skönhetsplattformen Dashl, den automatiserade robotrådgivaren Lysa och Light Flex Technology, som utvecklat en teknik som gör det möjligt att screentrycka ljuskällor på tränings- och arbetskläder. 

I juryn sitter Collector-grundaren Lena Apler, EQT Ventures Ashley Lundström, Industrifondens Sara Resvik,  Almis Anna Söderholm och Sara Wimmercranz från Backing Minds.

Bolagen som kommer att pitcha på Female Founders är:

Foto: Jesper Frisk

Globhe 

Grundare: Helena Samsioe

Antal anställda: 3

Omsättning: 850 000 kronor

Globhe (NTL) grundades 2015 och arbetar med ett nätverk av leverantörer och konsulter vars drönare sätts i bruk för att leverera medicin och sjukvårdsutrustning i svårtillgänglig terräng i bland annat Rwanda. Globhe sitter på kontorshotellet H2 Health Hub i Stockholm och har valts till FN:s drönarprojekt i Malawi.

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda  

Light Flex Sweden

Foto:

Grundare: Victoria Bäcksin och Mårten Kull

Antal anställda: 4

Omsättning: 1 miljon kronor

Det tidigare Sting-bolaget Light Flex Sweden (NTL) har tagit fram en intelligent ljusteknik som kan sättas på kläder och hjälmar. På det viset kan motionärer och vägarbetare ha en bättre synlighet än vad reflexer ger. Bolaget har tagit in cirka 1,7 miljoner kronor från investerna Richard Båge och Rustan Panday, även tidig investerare i Storytel.

Läs mer: Light Flex Technology vill få dina kläder att lysa i mörkret 

Dashl

Foto:

Grundare: Nina Akbari och Arbilina Nissan 

Antal anställda: 4

Omsättning: 0 kr

Dashl (NTL) grundades 2016 och är en digital skönhetstjänst som använder kundernas personliga data för att koppla ihop dem med rätt behandling enligt preferenser för stil, pris och geografisk plats. Tjänsten är uppbyggd på ett bildmatchnings- och betygsystem. Bolaget har tagit in drygt 800 000 kronor av okända investerare.

Läs mer: Dashl vill digitalisera skönhetsbranschen 

Lysa

Foto: Jonas Eng

Grundare: Emilie Andersson, Patrik Adamson och Henrik Littecke

Antal anställda: 8

Omsättning: 0 kr

Lysa (NTL), som grundades 2015, har tagit fram en robotrådgivare som fungerar som en investeringstjänst för både spararen med lite och mycket tillgängligt kapital. Bolaget är godkänt som värdepappersbolag av Finansinspektionen. Bolaget har hittills tagit in 20 miljoner kronor av bland andra Nicklas Storåkers, Nordstjernans vd Tomas Billing, Citigroups Eirik Winter och Ernström & Co. 

Läs mer: Lysa: ”Svenska sparare är redo för robotrådgivning” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera