Hoppa till innehållet

Här är bolagen som surfar på träningsvågen

Från Netflix för träning till Facebook för simmare. Här är de digitala tjänsterna som är på väg att rita om den svenska träningskartan. 

Bild: Pressbilder

I början av februari lanserades träningstjänsten Swiftr. Ett digitalt träningskort som är tänkt att fungera på flera olika gym som är anslutna till appen. Idén är hämtad från USA och grundarna Johanna Sjögren och Fanny Sjöström hoppas att appen ska kunna användas över hela landet.

Swiftr är bara ett av flera exempel på digitala träningstjänster som lanserats de senaste åren. Flera startups har hakat på träningstrenden för att underlätta för de tränande svenskarna.

”Många har vant sig vid känslan av frihet som tjänster som Netflix ger. Man vill ha det enkelt och digitalt, och kunna byta när man vill. Det här gäller numera även träning”, säger Rasmus Adler Wahlberg, grundade av den konkurrerande tjänsten Fitness Collection, om varför den digitala träningen blivit så populär.

I dag konkurrerar en rad bolag om träningsintresserade svenskar och ett antal investerare har vågat satsa på området. Di Digitalt har listat ett urval av de nya träningsentreprenörerna.

Racefox (NTL) - analyserar din skidåkning

Foto:              

Bild: Grundarna Magnus Jonsson och Christer Norström (i mitten) Fotot: Press

Träningstjänsten Racefox (NTL) grundades 2015 under namnet Wememove och riktar sig till längdskidåkare. Genom att analysera vissa nyckelegenskaper hos skidåkaren under träningspasset kan tjänsten hjälpa utövaren att förfina sin teknik. Tjänsten, som består av en app och en rörelsesensor, kan användas av skidåkare på alla nivåer.

Jane Walerud, som även investerat i betaltjänsten Klarna, är en av de som valt att satsa på Racefox. Sommaren 2016 investerade Walerud och Almi Invest 6 miljoner kronor i bolaget, enligt databasen Nordic Tech List.

Läs mer: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag

Swimlap (NTL) - Facebook för simmare

Foto:

Bild: Swimlap ska göra det möjligt för simmare att följa varandra under träningspassen. Foto: Press

Det svenska startupbolaget Swimlap har fokuserat helt på simning i sin träningstjänst. Företaget grundades av bland annat Thomas Badinand. Idén föddes då de tre grundarna tränade simning tillsammans och saknade ett bra statistikverktyg.

Swimlap marknadsför sig som "Ett Facebook fast för simmare"

”Vi kom på att vi ville få fram ett system som är billigt och som kan mäta alla simlängder”, säger Thomas Badinand.

Swimlap marknadsför sig som "Ett Facebook fast för simmare". Tjänsten går ut på att användaren köper en ”swip” av företaget,  en slags sändare som simmaren sätter fast i simglasögonen. Genom att koppla sändaren till en app kan användaren dokumentera sin simning.

Swimlap lanserade sin tjänst i beta-version under hösten 2016. Målet är att utveckla appen ytterligare och bland annat addera träningspass. Swimlap är nu på jakt på investerare för att kunna lansera på bred front.

Peppster (NTL) - träningsplanering

Foto:

Bild: Peppsters grundare Fredrik Carlén

Startupbolaget Peppster har som främsta målgrupp professionella idrottare, men kan även användas av nybörjare. Appen lanserades i fjol och är ett verktyg för den aktive att planera och effektivisera sin träning.

Företaget är grundat i Åre, och tog förra somaren in 2,2 miljoner kronor från bland annat Almi Invest. Tjänsten finns tillgänglig både som en gratisversion och två olika betalversioner.

Raceone (NTL) - låter dig hänga med under loppet

Raceone grundade på idén om att löpare och åskådare är allt för åtskilda. För en åskådare handlar ett lopp ofta om en lång väntan. Det vill appen råde bot på genom att låta den som är intresserad av en löpare följa personen ifråga under hela loppet och se olika typer av statistik om löparen. 

Appen kan appliceras på både löpning och cykling och har flera investerare i ryggen. Bland de som investerat i boaget finns Chalmers Ventures samt den tidigare MTG-chefen Rikard Steiber. Raceone tog in 2,5 miljoner kronor i sin första investeringsrunda i början av 2016.

Läs mer: Startup-profiler investerar i sportapp

Swiftr (NTL) - gymkort på telefonen

Foto:

Idén är inspirerad från liknande tjänster i USA. Tjänsten går ut på att användaren skaffar ett gymkort på telefonen genom Swiftr. På så sätt binder användaren inte upp sig till ett specifikt gym utan har tillgång till alla anläggningar som är anslutna till Swiftr.

Appen har träningsplatser på flera ställen i Sverige, men framför allt i Stockholm. Utbudet inkluderar gym, yoga, gruppass, bollsporter och liknande.

Läs mer: Nu lanseras deras digitala träningskort

Fitnesscollection (NTL) - digitalt gymmedlemskap

Foto:

Fitness Collections grundarteam. Från vänster: Malin Torstensson, Erik Wikström, Mahesh Kumar, Maria Eliasson, Philip Vigerland, Rasmus Adler Wahlberg. Foto: Pressbild

Precis som Swiftr marknadsför sig Fitnesscollection, grundat 2015, som ett slags digitalt gymmedlemskap. Genom att skapa ett konot på appen och mot en månadsbetalning på mellan 400-800 kronor, beroende på vilket typ av medlemskap man vill ha, får användaren tillgång till ett antal träningsanläggningar och olika träningsformer.

”Vi satsar stenhårt på att folk ska få roligare och hälsosammare veckor. Sedan kör vi mycket med företagskunder, som arrangerande boot camps med hela teams. Vi har fått igång många människor så”, säger Rasmus Adler Wahlberg, en av grundarna.

Vi satsar stenhårt på att folk ska få roligare och hälsosammare veckor.

Än så länge är tjänsten, som också grundats av Aleksandra Derikonja och
Mahesh Kumar , endast aktuell för personer boendes i Stockholm, men enligt Rasmus Adler Wahlberg kommer man snart ta steget in i Göteborg. Förra året tog företaget in 7 miljoner kronor i kapital, av investerare så som Johan Nilsson, tidigare affärsutvecklingschef på Sats, och Rasmus Ingerslev, som startat träningskedjan Fresh Fitness.

Läs mer: Tunga namn går in i Fitnesscollection


MyMowo (NTL) - Netflix för träning

Foto: MyMowo

Träning via streamingtjänster är Mymowos affärsidé. Foto: Pressbild

Mymowo skiljer sig något från ovanstående träningstjänster. Istället för att ge tillgång till olika träningsanläggningar erbjuder streamade träningspass.

Frida Stein, som sedan tidigare drivit ett antal träningsanläggningar, grundade företaget i slutet av 2015 och hakade därmed på hajpen med digitala träningslösningar.

”Det är en trend att medvetenheten ökar om personligt välmående, men det handlar även mycket om tidseffektivitet. I dag vill vi kunna träna när vi vill och oavsett var vi befinner oss”, säger hon.

I juni förra året tog bolaget in 6 Mkr från Almi Invest (NTL) Norrlandsfonden (NTL).

”Vi har precis lanserat en kursform mot graviditetsträning. En slags premiumtjänst som tillhandahåller kurser. Sen har vi kommande hemlisar, med mer humor och twist på träningen för att skapa mer intresse för träning för vardagsmotionären”, säger Frida Stein.

Bubblare: Heyouts (NTL) - app för yogaälskare

Foto:

Bild: En av Heyouts grundare, Linus Holmsäter

Listans bubblare har ännu inte nått den breda massan. Men Heyouts grundades 2015, och var då bara ett träningscommunity som sedan resulterat i en app. Via appen ska användarna kunna få tillgång till, främst yogapass, i Stockholm där alla platser på passen inte kunnat bli fyllda. Än så länge har appen inte lanserats på bred front och det är fortfarande ett par månader kvar av deras testperiod av appen.

Enligt Heyouts vill de göra yogan som till en folksport, men än så länge är bara några studios knutna till företaget. Företaget är fortfarande i sin linda, men Linus Holmsäter, son till Johan Holmsäter som grundade Friskis & Svettis, intygar att fler studios kommer ansluta sig till företaget redan i vår. Där kommer användaren att kunna boka vissa pass till en kostnad av mellan 100-200 kronor, medan andra pass kommer att vara gratis.

Läs mer: Danny Saucedo investerar i hälsotech

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera