Hoppa till innehållet

Här är de hetaste trenderna på SXSW

På techfestivalen SXSW i Austin samlades i veckan tiotusentals för att ta del av det nyaste inom teknisk innovation. Inte helt förvånande är det artificiell intelligens som dominerar.

Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa.
Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa.Foto: Joey Abrait.

Det är inte bara riskkapitalbolagen som har insett att artificiell intelligens är det hetaste i teknikbranschen. På musik-, film- och teknikfestivalen SXSW löpte AI som en röd tråd genom diskussionerna, oavsett om det handlar om blockkedjor, botar eller smarta prylar.

På SXSW:s mässa visar bolagen upp sina techprylar.

Oavsett om du har en superdator som IBM:s Watson, ett par hörlurar som använder sig av Amazons AI-betjänt Alexa eller samlar in och analyserar data om dina användare, som exempelvis poddplattformen Acast gör, så var AI ett ständigt uttalat fenomen.

En annat ord för artificiell intelligens är maskininlärning. Med andra ord ska datorn, AI-betjänten, eller boten kunna lära sig av den datan de får in för att kunna hantera sin uppgift bättre.

På SXSW är kanske IBM:s superdator Watson det bästa exemplet på artificiell intelligens. Men IBM:s vd Ginni Rommetty är inte speciellt förtjust i ordet.

”Jag skulle hellre vilja beskriva det som kognitiv intelligens. Det är ett mer heltäckande begrepp”, säger hon i en paneldebatt på SXSW. 

På SXSW finns det AI på alla nivåer. I IBM:s tvåvåningshus, ett kvarter ifrån det stora konferenscentret, har man tagit fram ett öl-test för att förenklat visa hur det fungerar. Genom att ställa tre frågor om användarens smakpreferenser levererar superdatorn Watson en individuell ölrekommendation. I takt med att den sparar all information den samlar in lär sig datorn mer om människors smak och vässar algoritmen.

Om man istället för ölpreferenser börjar spara data från tiotusentals cancerpatienters journaler kan resultaten blir mer betydelsefulla. Genom att lära Watson att analysera patientdata kan forskare skapa bättre mediciner och vård för patientgruppen.

Foto: Joey Abrait.

IBM:s vd Ginni Rometty medverkar i en panel på SXSW. Foto: Joey Abrait.

Ett annat användningsområde för AI är personliga assistenter som hjälper oss i vår vardag, ett område som samtliga av världens teknikjättar i dag tagit steget in på. För att vi ska kunna utveckla system som smälter in i vår vardag har människan dock en viktig roll att spela som läromästare för de nya robotarna, menar IBM:s Ginni Rommetty:

”Jag tror att vi närmar oss en era där AI kommer att kunna göra mycket mer. Men det vi behöver är människor som har förståelsen för hur systemen fungerar och kan vara med och lära upp dem. Därför uppmuntrar jag alla att lära sig hur vi kan guida AI in i vår värld”, säger hon.


HETASTE TRENDERNA PÅ SXSW: 

Artificiell intelligens

Förutom botar och superdatorn Watson syns AI även på andra ställen på SXSW. Hörlursbolaget Vinci har Amazons AI-betjänt Alexa i sina lurar, Facebook använder AI för att förutse oroligheter i världen och när psykologerna inte räcker till eller blir för dyra finns det botar som tar hand om ditt psyke. 

Foto: Joey Abrait.

Vincis hörlurar använder Amazons AI-betjänt Alexa. Foto: Joey Abrait.

Samtidigt skapar artificiell intelligens en oro för hur man ska dela upp världens arbetsuppgifterna i framtiden. Diskussionerna om hur människor över hela världen ska anpassas till en ny verklighet har även det varit ämnet för många paneldiskussioner på årets SXSW.

VR och AR

Virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) är fortfarande stora trender. Förutom att VR och AR tar större plats inom sport och film så var det ett markant fokus på VR som ett marknadsföringsverktyg på festivalen.

Men det nya på SXSW var att VR börjar ta ett större steg in på marknader för mer traditionella branschen som vård och skola.

Health tech

Hälsa har varit ett hett ämne under årets festival. Förutom superdatorn Watsons molnbaserade databaser för att ta fram bättre vård och mediciner har techbolagen även visat upp en mängd andra tjänster. Däribland finns bolaget Rotex som har tagit fram en fejktatuering som bland annat kan mäta blodtryck och värden från huden. Resultaten kan man följa direkt i mobilen. 

Foto:


Mer om SXSW i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/sigmastocks-uber-forbudochnyttspelbolagmotborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera