Annons
Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa.

Här är de hetaste trenderna på SXSW

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Schibsteds kontor och Facebooks produktchef Deborah Liu. Kollage.

Goldman Sachs om Schibsted: Hotet från Facebook överdrivet

Apples vd Tim Cook.

Apple ger sig in i innehållskriget: Satsar 8 miljarder på tv-serier

IBM:s schackdator Deep Blue besegrade den mänskliga stormästaren Garry Kasparov 1997.

Google-veteran drar igång miljardfond för AI

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Här är de hetaste trenderna på SXSW

Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa.
Besökaren Alicia Pamars testar Nasas VR-kit på SXSW:s mässa. Foto: Joey Abrait.
På techfestivalen SXSW i Austin samlades i veckan tiotusentals för att ta del av det nyaste inom teknisk innovation. Inte helt förvånande är det artificiell intelligens som dominerar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är inte bara riskkapitalbolagen som har insett att artificiell intelligens är det hetaste i teknikbranschen. På musik-, film- och teknikfestivalen SXSW löpte AI som en röd tråd genom diskussionerna, oavsett om det handlar om blockkedjor, botar eller smarta prylar.

På SXSW:s mässa visar bolagen upp sina techprylar.

Oavsett om du har en superdator som IBM:s Watson, ett par hörlurar som använder sig av Amazons AI-betjänt Alexa eller samlar in och analyserar data om dina användare, som exempelvis poddplattformen Acast gör, så var AI ett ständigt uttalat fenomen.

En annat ord för artificiell intelligens är maskininlärning. Med andra ord ska datorn, AI-betjänten, eller boten kunna lära sig av den datan de får in för att kunna hantera sin uppgift bättre.

På SXSW är kanske IBM:s superdator Watson det bästa exemplet på artificiell intelligens. Men IBM:s vd Ginni Rommetty är inte speciellt förtjust i ordet.

”Jag skulle hellre vilja beskriva det som kognitiv intelligens. Det är ett mer heltäckande begrepp”, säger hon i en paneldebatt på SXSW. 

På SXSW finns det AI på alla nivåer. I IBM:s tvåvåningshus, ett kvarter ifrån det stora konferenscentret, har man tagit fram ett öl-test för att förenklat visa hur det fungerar. Genom att ställa tre frågor om användarens smakpreferenser levererar superdatorn Watson en individuell ölrekommendation. I takt med att den sparar all information den samlar in lär sig datorn mer om människors smak och vässar algoritmen.

Om man istället för ölpreferenser börjar spara data från tiotusentals cancerpatienters journaler kan resultaten blir mer betydelsefulla. Genom att lära Watson att analysera patientdata kan forskare skapa bättre mediciner och vård för patientgruppen.

Foto: Joey Abrait.

IBM:s vd Ginni Rometty medverkar i en panel på SXSW. Foto: Joey Abrait.

Ett annat användningsområde för AI är personliga assistenter som hjälper oss i vår vardag, ett område som samtliga av världens teknikjättar i dag tagit steget in på. För att vi ska kunna utveckla system som smälter in i vår vardag har människan dock en viktig roll att spela som läromästare för de nya robotarna, menar IBM:s Ginni Rommetty:

”Jag tror att vi närmar oss en era där AI kommer att kunna göra mycket mer. Men det vi behöver är människor som har förståelsen för hur systemen fungerar och kan vara med och lära upp dem. Därför uppmuntrar jag alla att lära sig hur vi kan guida AI in i vår värld”, säger hon.


HETASTE TRENDERNA PÅ SXSW: 

Artificiell intelligens

Förutom botar och superdatorn Watson syns AI även på andra ställen på SXSW. Hörlursbolaget Vinci har Amazons AI-betjänt Alexa i sina lurar, Facebook använder AI för att förutse oroligheter i världen och när psykologerna inte räcker till eller blir för dyra finns det botar som tar hand om ditt psyke. 

Foto: Joey Abrait.

Vincis hörlurar använder Amazons AI-betjänt Alexa. Foto: Joey Abrait.

Samtidigt skapar artificiell intelligens en oro för hur man ska dela upp världens arbetsuppgifterna i framtiden. Diskussionerna om hur människor över hela världen ska anpassas till en ny verklighet har även det varit ämnet för många paneldiskussioner på årets SXSW.

VR och AR

Virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) är fortfarande stora trender. Förutom att VR och AR tar större plats inom sport och film så var det ett markant fokus på VR som ett marknadsföringsverktyg på festivalen.

Men det nya på SXSW var att VR börjar ta ett större steg in på marknader för mer traditionella branschen som vård och skola.

Health tech

Hälsa har varit ett hett ämne under årets festival. Förutom superdatorn Watsons molnbaserade databaser för att ta fram bättre vård och mediciner har techbolagen även visat upp en mängd andra tjänster. Däribland finns bolaget Rotex som har tagit fram en fejktatuering som bland annat kan mäta blodtryck och värden från huden. Resultaten kan man följa direkt i mobilen. 

Foto:


Mer om SXSW i veckans avsnitt av Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/sigmastocks-uber-forbudochnyttspelbolagmotborsen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post