Hoppa till innehållet

Här är de lokala mediernas bostadssatsning

Michelle Reas sajt Boende.se listar 3,5 miljoner hus i Sverige. Med investeringar från flera lokala mediekoncerner i Sverige vill hon ta idén ut i världen.

Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.
Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.Foto: kollage.

Boende.se är en av Sveriges nya bostadssajter. Men istället för att koncentrera sig på bostäder som är till salu ville initiativtagaren Michelle Rea lista alla hus i Sverige. Det har hon nu gjort. 

De senaste två åren har Michelle Rea och medgrundarna Peter Masironi, Martin Taillefer, Torgil Lenning and Jeff Hilgers samlat in data på alla villor och andra hus i Sverige. Med hjälp av Googles kartbilder och Valueguards bostadsprisindex har sajtens 3,5 miljoner svenska hus en prisuppskattning och en bild. 

”Det har tagit lång tid att få tag i all data som behövdes. Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i. Det har varit det som har tagit mest tid”, säger Michelle Rea.

Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i.

Bostadssajten har flera lokala mediehus som investerare. Till sin första investeringsrunda 2016 gick mediehusägda Citygate in med 10 miljoner kronor. När Boende.se tog in ytterligare 8 Mkr tidigare i år var det fem av mediehusen som stod för investeringen. De som gick in var Stampen, Sörmlandsmedia, Gotamedia och NTM-koncernen, vars vd Lennart Foss sitter som styrelseordförande i Boende.se.

”Vi vill få till den här produkten för att få ett väldigt bra samarbete med våra mäklare, vilket kan utvecklas från det samarbete vi har i dag. Inte minst nu efter försäljningen av Hemnet. Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem. Och på den lokala marknaden står vi väldigt nära mäklarna”, säger Lennart Foss. 

Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem.

Papperstidningar har länge kämpat med sjunkande annonsintäkter och trots att mäklarna fortfarande annonserar så har även den intäkten minskat. Samtidigt har Hemnet-försäljningen skapat en lucka eftersom mäklarna blev utan ägandeskap när bostadssajten såldes till bland andra investmentbolaget General Atlantic. 

Läs även: Är du mäklare? Nu kan du köpa en liten bit av Hemnet

Michelle Rea kommer från Kalifornien där hon växte upp med en mamma som arbetade som mäklare. Med erfarenheter från USA förvånas hon över hur svenska mäklare inte bättre utvecklar en relation med personerna vars bostäder de hanterar.

”Jag har gjort en hel del jämförelser och har sett de möjligheter som finns när en mäklare skaffar sig en långvarig kontakt med husägare. Det var lite av ett uppvaknande när mäklare inte försökte få en sådan relation med mig som hussäljare”, säger hon.

Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus.

Boende.se:s intäkter kommer i dag från mäklarfirmor, som kontaktas av bostadsägare via sajten och som i sin tur använder mäklaren att sälja sitt hus. En annan del av intäkterna kommer från annonser på sajten men inga av intäkterna är än så länge något att skryta om, enligt Michelle Rea.

Läs även: Så kommer framtidens bostadsköp att gå till 

Nästa tjänst via sajten, som förhoppningsvis kommer att lanseras innan årsskiftet, är en färgkodning av alla hus beroende på när ägarna kan tänkas sälja. 

”Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus. Vi tittar på när någon har uppdaterat sin information på sajten, gjort renoveringar och vi har mellan 20 och 50 algoritmer som kan ge oss indikationer på när husägare kan vara redo att sälja. I genomsnitt äger man ett hus i sju år”, säger Michelle Rea.

Planen för Boende.se:s verksamhet i Sverige är att grundarnas andel av bolaget, 15 procent, kommer att köpas av tidningarna och att grundarna då kommer fokusera på att ta företagsidén ut i världen. Det är en del av det avtal som har skrivits på mellan sajten och investerarna. Tanken är att den första lanseringen utomlands ska ske redan till hösten. Att mediehusen köper grundarnas andel lär däremot dröja ytterligare några år. 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera