Hoppa till innehållet

Här är de lokala mediernas bostadssatsning

Michelle Reas sajt Boende.se listar 3,5 miljoner hus i Sverige. Med investeringar från flera lokala mediekoncerner i Sverige vill hon ta idén ut i världen.

Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.
Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.Foto: kollage.

Boende.se är en av Sveriges nya bostadssajter. Men istället för att koncentrera sig på bostäder som är till salu ville initiativtagaren Michelle Rea lista alla hus i Sverige. Det har hon nu gjort. 

De senaste två åren har Michelle Rea och medgrundarna Peter Masironi, Martin Taillefer, Torgil Lenning and Jeff Hilgers samlat in data på alla villor och andra hus i Sverige. Med hjälp av Googles kartbilder och Valueguards bostadsprisindex har sajtens 3,5 miljoner svenska hus en prisuppskattning och en bild. 

”Det har tagit lång tid att få tag i all data som behövdes. Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i. Det har varit det som har tagit mest tid”, säger Michelle Rea.

Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i.

Bostadssajten har flera lokala mediehus som investerare. Till sin första investeringsrunda 2016 gick mediehusägda Citygate in med 10 miljoner kronor. När Boende.se tog in ytterligare 8 Mkr tidigare i år var det fem av mediehusen som stod för investeringen. De som gick in var Stampen, Sörmlandsmedia, Gotamedia och NTM-koncernen, vars vd Lennart Foss sitter som styrelseordförande i Boende.se.

”Vi vill få till den här produkten för att få ett väldigt bra samarbete med våra mäklare, vilket kan utvecklas från det samarbete vi har i dag. Inte minst nu efter försäljningen av Hemnet. Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem. Och på den lokala marknaden står vi väldigt nära mäklarna”, säger Lennart Foss. 

Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem.

Papperstidningar har länge kämpat med sjunkande annonsintäkter och trots att mäklarna fortfarande annonserar så har även den intäkten minskat. Samtidigt har Hemnet-försäljningen skapat en lucka eftersom mäklarna blev utan ägandeskap när bostadssajten såldes till bland andra investmentbolaget General Atlantic. 

Läs även: Är du mäklare? Nu kan du köpa en liten bit av Hemnet

Michelle Rea kommer från Kalifornien där hon växte upp med en mamma som arbetade som mäklare. Med erfarenheter från USA förvånas hon över hur svenska mäklare inte bättre utvecklar en relation med personerna vars bostäder de hanterar.

”Jag har gjort en hel del jämförelser och har sett de möjligheter som finns när en mäklare skaffar sig en långvarig kontakt med husägare. Det var lite av ett uppvaknande när mäklare inte försökte få en sådan relation med mig som hussäljare”, säger hon.

Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus.

Boende.se:s intäkter kommer i dag från mäklarfirmor, som kontaktas av bostadsägare via sajten och som i sin tur använder mäklaren att sälja sitt hus. En annan del av intäkterna kommer från annonser på sajten men inga av intäkterna är än så länge något att skryta om, enligt Michelle Rea.

Läs även: Så kommer framtidens bostadsköp att gå till 

Nästa tjänst via sajten, som förhoppningsvis kommer att lanseras innan årsskiftet, är en färgkodning av alla hus beroende på när ägarna kan tänkas sälja. 

”Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus. Vi tittar på när någon har uppdaterat sin information på sajten, gjort renoveringar och vi har mellan 20 och 50 algoritmer som kan ge oss indikationer på när husägare kan vara redo att sälja. I genomsnitt äger man ett hus i sju år”, säger Michelle Rea.

Planen för Boende.se:s verksamhet i Sverige är att grundarnas andel av bolaget, 15 procent, kommer att köpas av tidningarna och att grundarna då kommer fokusera på att ta företagsidén ut i världen. Det är en del av det avtal som har skrivits på mellan sajten och investerarna. Tanken är att den första lanseringen utomlands ska ske redan till hösten. Att mediehusen köper grundarnas andel lär däremot dröja ytterligare några år. 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera