För tio år sedan publicerade Tesla-grundaren Elon Musk en numera klassisk (åtminstone i startup-kretsar) bloggpost med titeln “the secret Tesla Motors master plan (just between you and me)”.
Där sammanfattade han elbiltillverkarens affärsplan i fyra enkla steg:
- Bygg en sportbil
- Använd intäkterna från den till att bygga en billigare bil
- Använd intäkterna från den till att bygga en ännu billigare bil
- Se samtidigt till att erbjuda utsläppsfria, elektriska energialternativ
Med den nära förestående lanseringen av Teslas “budgetbil” Model 3 – som är tänkt att nå marknaden i slutet av nästa år – är planen på väg att fullbordas, noterar Elon Musk i en ny bloggpost med titeln “Master plan, part deux”.
Där lägger han ut texten om Teslas vision för åren som kommer. Planerna är nu långt mer ambitiösa än de var för tio år sedan.
Texten syftar åtminstone delvis till att övertyga marknaden om det förträffliga i Teslas bud på systerbolaget Solarcity, med Elon Musk som styrelseordförande och delägare. I juni i år lade Tesla ett uppköpsbud värt 2,8 miljarder dollar på Solarcity, vilket fick Tesla-aktien att tappa nära 12 procent.
Först på listan står att skapa en integrerad lösning för att samla in och lagra solenergi, i form av ett solcellstak med integrerat batteri. En av Teslas kommande produkter är Powerwall, ett slags väggmonterat batteri för hemmabruk. Samtidigt har Solarcity länge jobbat med solcellspaneler för installationer i hemmet.
“För att det här ska lyckas behöver bolagen slås ihop”, skriver Elon Musk.
Nästa steg i planen är att utveckla elfordon som kan ersätta exempelvis bussar och lastbilar, det vill säga expandera Tesla bortom bilar för privatbruk. Både en Tesla-buss och en Tesla-lastbil är under utveckling och kommer förmodligen att vara redo att premiärvisas nästa år, skriver Elon Musk.
Både en Tesla-buss och en Tesla-lastbil är under utveckling.
Det tredje steget handlar om självkörande bilar. Teslas bilar har länge, åtminstone i teorin, varit kapabla att i viss utsträckning navigera på egen hand. Nästa steg i planen är att göra bilar som klarar sig helt utan inblandning från föraren.
“Rätt använda är självkörande bilar redan idag betydligt säkrare” skriver Elon Musk vidare, ett svar på kritiken som riktats mot bolaget efter olyckan som inträffade tidigare i år.
Steg fyra på listan handlar om delning av bilar. Med helt självkörande bilar på gatorna kommer Tesla-ägare att kunna ansluta sina fordon till en slags delningstjänst, skriver Elon Musk, och därmed tjäna pengar på dem istället för att ha dem stående i garaget.
“I städer där efterfrågan på fordon överstiger tillgången kommer Tesla att ha en egen fordonsflotta på vägarna”, skriver Elon Musk, och sätter därmed sitt bolag på direkt kollissionskurs med taxijätten Uber.
Slutmålet är att vem som helst, var som helst, ska kunna beställa en självkörande Tesla-bil vid behov.
Läs även: Den svenska Tesla-höjdaren hoppade av – nu blir han affärsängel