När valet i USA var över och Donald Trump utsågs till landets nästa president drog drevet om Facebooks eventuella inblandning i valresultatet igång rejält.
Vd:n Mark Zuckerberg avfärdade det som en galen idé och menade att fejknyheter inte utgör någon stor del av innehållet på Facebook. Samtidigt gick det rykten om att några av Facebooks anställda högt upp organisationen var av en annan åsikt.
Läs också: "I filterbubblornas värld kan allt hända"
Men Mark Zuckerberg verkar ha lyssnat på kritiken och på torsdagen presenterade han olika åtgärder för att stoppa spridningen av fejkartiklar i nätverket. Bland åtgärderna ingår bland annat att journalister ska hjälpa till att avgöra om något är sant eller falskt.
Facebook ska samarbeta med Associated Press, ABC News och de granskande sajterna Factcheck, Politifact och Snopes för att avgöra om innehåll som har flaggats av användare som falskt verkligen är det. När fejkinnehållet väl är identifierat kommer Facebook be användare att inte sprida det vidare.
Till exempel kommer ABC News att dedikera ett team av journalister som faktakollade uppgifter under USA:s valrörelse till att jobba heltid med att granska innehåll på Facebook. Nyhetsbolaget får inte betalt av Facebook för att göra det, och vd:n James Goldston säger till Recode att det är en ”viktig del av vår uppgift”.
På torsdagen publicerade Facebook en bloggpost om planerna kring att stoppa spridningen av fejkinnehåll uppdelat i fyra olika delar:
1. Att enklare kunna rapportera fejkinnehåll.
2. Att markera ut tveksamt innehåll och göra användaren uppmärksam på att det har ifrågasatts av en organisation som faktakollar innehåll.
3. Att ranka innehåll utifrån olika signaler i nätverket, som att en användare läser en artikel men inte delar den och att det då skulle kunna handla om tveksamt innehåll.
4. Att ta bort finansiella incitament som driver på produktionen av fejknyheter. Vi har till exempel fått läsa om makedonska ungdomar som har startat sajter med fejknyheter kring valet för att tjäna pengar.
”Vi tror på att ge människor en röst och att vi inte kan bli en domare av sanningen, därför närmar vi oss det här problemet försiktigt”, skriver Adam Mosseri, Facebooks chef för News Feed, i bloggposten.
Reaktionerna efter att Facebook presenterade sin plan var blandade. Peter Kafka på Recode skrev att: ”Planen verkar vara designad för att frikänna Facebook från all slags skuld och kritik, om och när man får anklagelser om att vara partisk”.
Silicon Valley-profilen Naval Ravikant, grundare och vd för ängelnätverket Angellist, twittrade om att han anser att de som ska märka ut innehåll som falskt är partiska.
Every news article will get flagged by partisans as fake news, and Facebook's external censors will vote their politics on every case.
— Naval Ravikant (@naval) 16 december 2016
Enligt analysföretaget Pew Research Center har 23 procent av amerikanerna sagt att de någon gång har delat fejknyheter. Det enligt en ny studie med 1 000 vuxna som visar att 64 procent tycker att fejkinnehåll har gjort de förvirrade över saker som egentligen är basfakta.
Samtidigt ifrågasätter Pew Research Center sin egen studie med frågan om vad som egentligen är fejkinnehåll, då det kan rymma många olika saker förutom falska nyheter, som satir, propaganda och konspirationsteorier.