Hoppa till innehållet

Här är finalisterna till Startup Tour Umeå

Här är de sju bolagen som valts ut att pitcha vid årets viktigaste entreprenörstävling, Di Digital Startup Tour, i Umeå. 

Den 11 oktober anländer Di Digital Startup Tour till Umeå. Där kommer sju utvalda bolag att pitcha inför en namnkunnig jury och tävla om en plats vid finalen i Stockholm, där bland annat en reklambudget på 1 miljon kronor och en inspirationsresa till Silicon Valley står på spel. 

Förutom representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth och EQT Ventures samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture, gästas Startup Tour i Umeå av affärsängeln och entreprenörsprofilen Jane Walerud, samt Rapunzel of Sweden-grundaren Ida Backlund. 

Nu är startfältet klart. Här är de sju bolag som valts ut av Di Digital-redaktionen för att tävla i Umeå.

Smart video

  • Grundare: Johanna Björklund, Rickard Lönneborg, Niklas Jansson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2016): 1,5 Mkr (prognos)
  • www.smartvideo.io

Smartvideo har utvecklat en videoplattform som låter e-handlare sälja sina produkter direkt i videoklipp. Enligt skaparna, som tidigare jobbat med videosystem för bland annat brittiska The Guardian, ökar systemet både trafik och konverteringsgrad för e-handlare.

Zunzun / Shimmercat

  • Grundare: Ludvig Bohlin, Alcides Viamontes Esquivel
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1,3 Mkr
  • www.shimmercat.com

Långa laddningstider är den vanligaste orsaken till att folk slutar besöka webbsidor, vilket ofta leder till minskade intäkter. Företaget Zunzun har utvecklat webbservern Shimmercat, som påstås minska laddningstider för webbsidor med upp till hälften. Grundarna är Ludvig Bohlin och Alcides Viamontes Esquivel, som forskar inom webb- och datavetenskap vid Umeå universitet.

Thingmap

  • Grundare: Melisandre Middleton, Tor Sandén
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning (2016): 0 kr
  • www.thingmap.co

Thingmap är ett digitalt verktyg som hjälper stora organisationer att hitta rätt person och rätt kompetens inom det egna nätverket, med hjälp av maskininlärning och språkigenkänning. Medgrundaren Melisandre Middleton är utbildad vid Stanford och Harvard och har arbetat i såväl Silicon Valley som i London.

Elastisys

  • Grundare: Erik Elmroth, Johan Tordsson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2011 
  • Omsättning (2015): 46 tkr
  • www.elastisys.com

Elastisys har utvecklat ett sätt att elastisk anpassa system så att den som köper onlinetjänster får såväl mer tillförlitlig prestanda samt inte behöver betala för mer än vad som behövs. Grundarna har en bakgrund som forskare och professorer i datavetenskap vid Umeå universitet. 

Sportswik

  • Grundare: Martin Wiklund, Peter Viksten, Stefan Dahlqvist
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1 Mkr 
  • www.sportswik.se

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare. 

Infobaleen

  • Grundare: Martin Rosvall, Andrea Lancichinetti, Christian Persson, Daniel Edler, Niklas Lovén, Jakob Sjölander
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2015): 335 Tkr
  • www.infobaleen.com

För många företag är det en utmaning att förstå utfallet av sin marknadsföring. Infobaleen har byggt en marknadsföringsplattform som använder algoritmer för planera, övervaka och förbättra kampanjer. Baleen är det engelska namnet på det filter som bardvalar använder för att separera födoämnen från havsvatten. På samma sätt filtrerar Infobaleen värdefull information från stora mängder data. 

Content Central

  • Grundare: Joachim Ljungquist, Andreas Waleij
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2013
  • Omsättning (2015): Knappt 1 Mkr 
  • www.contentcentral.se

Content central är en onlinetjänst där innehållsleverantörer (som frilansjournalister och fotografer) kan sälja och leverera färdigt innehåll till medier och publicister. Bland kunderna märks Mittmedia och SVT. Bolaget tog nyligen in 1,7 Mkr i finansiering från amerikanska 500 Startups.

Kom och träffa Umeås startup-elit – boka din plats på Startup Tour nu!

För dig som jobbar inom tech-/startupsektorn eller studerar på universitet är eventet helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat – boka idag!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera