Hoppa till innehållet

”Här är frågan som avgör Truecallers framtid”

Den som beskriver storaffären mellan Zenith och Truecaller som ett styrketecken uttalar sig för tidigt. Det avgörande är vilka som ansluter sig till rundan, skriver Di Digitals Mimi Billing.

Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Mimi Billing är reporter på Di Digital.

Truecallers grundare har tidigare sagt att de inte behöver ta in mer kapital utan ska koncentrera sig på att bli lönsamma med sin nya affärsmodell.

Det kan vara en möjlig anledning till varför man inte har tagit in de 900 miljoner kronor man planerade att ta in i fjol. En annan möjlig anledning är att man hade svårt att få befintliga och nya ägare att hosta upp.

Läs även: Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith Ventures

Nu har Truecaller i alla fall fått in 100 Mkr av Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith Venture Capital. Eller är det bara så att en massa aktier har bytt händer?

Vilka ägare som sitter vid bordet när Truecaller klubbar sin nästa runda blir avgörande för bolagets framtid.

På den punkten är pressmeddelandet inte tydligt:

”Investeringen görs genom köp av existerande teckningsoptioner och aktier i Truecaller.”

Om man läser meningen bokstavligt – att både optionerna och aktierna är befintliga, det vill säga att inga nya aktier skapas i transaktionen – betyder det att de 100 miljonerna hamnar i medarbetares och aktieägares fickor.

Läs även: Tommy Jacobson: ”Truecallers omställning imponerar”

Detta är däremot något som Tommy Jacobson dementerar i en intervju med Di Digital. Han uppger att en del av pengarna kommer företaget till godo. Frågan som hänger obesvarad är hur stor eller liten del av investeringen som gör det.

Om en stor majoritet av kapitalet bara byter händer är de 100 miljonerna smickrande för Zenith, men knappast för Truecaller.

Samtidigt säger Alan Mamedi, Truecallers vd, till Di Digital att affären med Zenith bara är en del av en större finansieringsrunda.

Det intressanta blir nu är att se hur mycket ytterligare kapital man tar in – och framförallt vilka som är med och investerar.

Läs även: Truecallers jätteförlust: 182 miljoner

Oavsett om Truecaller tar in en motsvarande summa som planerades i fjol eller en mycket mindre kan båda scenariorna vara av godo. En större investering kan ses som en offensiv satsning och en mindre att bolaget har lyckats att ta sin nya affärsmodell i hamn och faktiskt gå mot svarta siffror, något som Alan Mamedi antyder.

Men frågan är då om det är de befintliga ägarna, däribland stora Silicon Valley-investerare som Kleiner Perkins och Sequoia, eller om det blir fler doldisar som Zenith som investerar.

Vilka ägare som sitter vid bordet när Truecaller klubbar sin nästa runda blir avgörande för bolagets framtid.

Lyssna på: Digitalpodden: “Räkna med att Truecaller köps upp”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera