Hoppa till innehållet

Här är Googles Iphone-utmanare

När Google presenterar ny hårdvara handlar det som vanligt mest om mjukvara. Men sökjätten har släppt sina tidigare samarbeten med olika mobiltillverkare och lanserar två egna mobiler.

Googles produktchef Sabrina Ellis pratar om de nya mobilerna Pixel och Pixel XL som kommer i tre färger.
Googles produktchef Sabrina Ellis pratar om de nya mobilerna Pixel och Pixel XL som kommer i tre färger.Foto: TT/Eric Risberg

(Di Digital/San Francisco) Inför en liten publik på plats i San Francisco, men desto större via en livesändning, presenterade Google ny hårdvara på tisdagskvällen svensk tid.

Det mesta hade läckt ut på förhand, som att bolaget släpper två nya mobiler - Pixel och Pixel XL - och ett VR-headset på plattformen Daydream. Förutom mobilerna har också Google pratat om flera av sakerna tidigare och kvällens event handlade mer om att etablera nya produkter och berätta om hur de är integrerade med Googles tjänster.

Google-chefen Sundar Pichai inledde med att presentera Googles nya smarta digitala assistent som heter just Google Assistant. Den är integrerad i de nya Pixel-mobilerna och i Googles nya smarta högtalare Home, som visades upp för första gången under bolagets utvecklarkonferens i maj.

Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare

Home och Pixel från Google

Googles nya smarta högtalare Home, en utmanare till Amazons Echo som börjar säljas i november, och mobilerna Pixel och Pixel XL. Foto: TT/Eric Risberg

Som vanligt när Google håller hårdvaruevent handlade det mesta om mjukvara. Vilket inte är så konstigt, för Googles styrka ligger i alla som använder bolagets tjänster och inte i prylar. 

"Att bygga mjukvara och hårdvara tillsammans gör att vi kan utnyttja dess fulla potential. Med Google Assistant som kärnan", sa hårdvaruchefen Rick Osterloh på scenen.

Google har släppt flera mobiler tidigare, i samarbete med mobiltillverkarna LG, HTC och Huawei, men försäljningen har inte gått något vidare. Mobilerna har främst sålts via Googles nätbutik och de senaste fanns inte alls ute i handeln hos mobiloperatörer i USA.

Nyheten med Pixel-mobilerna är att det är Google självt som står för hårdvaran den här gången. Men det betyder inte att den är tillverkad av Google. Vem som står bakom produktionen sa Google inget om under presentationen, men enligt förhandsinformationen är det HTC.

Även om flera stora mobiltillverkare använder Googles mobiloperativsystem Android har bolaget ingen tydlig flaggskeppsmobil med Android som Apple har för IOS. Pixel-mobilerna är säkerligen ett försök till det och har Googles olika tjänster förinstallerade, som Google Assistant, Photos och Maps. 

Ett ytterligare tecken på att Google rustar för mer hårdvarufokus är att man i veckan anställde Amazons förre hårdvaruchef för Kindle och som senast bland annat jobbade med den smarta högtalaren Echo, David Foster. Enligt källor till The Information ska han ansvara för de nya Pixel-mobilerna.

Googles nya Pixel

Googles nya telefoner kommer i två storlekar, 5 tum och 5,5 tum. Designen är enligt många slående lik Apples Iphone, men några skillnader är att Pixel inte har en utstående kamera och har ett hörlursuttag, något som Apple har tagit bort på nya Iphone 7. Den är heller inte vattenavstötande, som både Iphone och Samsungs Galaxy S7 samt Note 7 är.

Google passade också på att ge några kängor till Apple under presentationen. Bland annat skämtade man om hörlursuttaget i ett videoklipp och visade en ”pop-up” om att lagringsutrymmet var slut, som såg ut att komma från en Iphone.

Pixel-mobilerna levereras med en sladd för att föra över information från sin gamla mobil, som foton, meddelanden och annat. På bilden ovan ser det ut som att informationen överförs från en Iphone. Google kommer dock inte bara att försöka konkurrera med Apple när det gäller mobilerna, utan även med bolagets Android-partners som sydkoreanska Samsung och taiwanesiska HTC (som alltså tillverkar Pixel).

I Pixel erbjuder Google gratis lagringsutrymme och en något bättre kamera än i Iphone, enligt specifikationerna. Startpriset för mobilen blir detsamma som för Iphone - 649 dollar i USA för 32GB i minne. Det är en ny prisstrategi för Google, som tidigare har haft både billigare och dyrare mobiler än Apple, men främst billigare.

Pixel-mobilerna släpps inom kort till försäljning på nätet och i ett begränsat antal länder, bland annat USA, Indien och Tyskland. När eller om de kommer att säljas i Sverige är oklart, men blir det så brukar vi ingå i den andra vågen av länder som Googles mobiler släpps till.

Förutom mobiler och den smarta högtalaren Home visade Google upp det första exemplaret av ett virtual reality-headset för plattformen Daydream. Det fungerar så att man sätter in sin mobil i headsetet och styr upplevelsen med en handkontroll.

Google samarbetar med flera mobiltillverkare som har anpassat sina mobiler till Daydream och headsetet beräknas komma ut i handeln i november. Det kommer att kosta 79 dollar, cirka 670 kronor, i USA, vilket kan jämföras med Samsungs Gear VR som kostar 99 dollar. 

Daydream View

Dan Howley från Yahoo Tech testar Googles nya VR-headset Daydream View. Foto: TT/Eric Risberg

Bland annat samarbetar Google med speltillverkare och streamingtjänsterna Hulu och Netflix för att ta fram olika upplevelser till VR-headsetet. Vill du veta mer det och om andra produkter som Google släppte under tisdagskvällens event? Läs Di Digitals liverapportering nedan:

q4y0KOeXViI

//embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2348709&ThemeId=33624

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera