I fjol fick tre svenska bolag plats i organisationen Founder.orgs entreprenörsprogram. 3d-bolaget Volumental, Shortcut labs som gör den smarta knappen Flic och Tinitell som gör en telefon för barn. De hör i dag till några av de mest lovande tech-bolagen i Sverige.
I år får två svenska bolag från KTH plats i programmet: Peercast som gör en peer to peer-lösning för livevideo och Manomotion som gör mjukvara för att kunna styra datorer med gester.
Vi ringde upp Daniel Carlman, vd på Manomotion, för att höra om de kan vara Sveriges nästa miljardföretag.
"Jag involverades i projektet för att de behövde en entreprenör. Vi är ett väldigt forskningsdrivet bolag där jag är den enda som inte har en doktorshatt", säger Daniel Carlman, som tidigare bland annat arbetat med affärsutveckling på Unibet och Handelsbanken.
Tekniken som ligger till grund för bolaget (som formellt grundades i februari) är ett resultat av flera års forskning av medgrundarna Shahrouz Yousefi, Farid Kondori och professorn Haibo Li. Enkelt uttryckt gör tekniken det möjligt att styra all hårdvara som har en kamera med handrörelser. Men Daniel Carlman är snabb med att påpeka att det inte är allt.
"Stora rörelser har man kunnat styra med länge. Vi har löst det på en helt annan nivå. Utmaningen är att handen har 27 ben och kan göra komplexa rörelser. Vi kan följa alla handens rörelser i 27 frihetsgrader, även när det gäller fingrarnas finmotorik", säger han.
Det här innebär till exempel att en användare kan plocka upp virtuella objekt med fingrarna utan att röra vid någon skärm. Manomotion siktar till en början in sig på 3d-spel och applikationer för virtual- och augumented reality. Tack vare att mjukvaran kräver mindre processorkraft, minne och batteri fungerar den till exempel i en vanlig mobiltelefon med kamera. Användaren kan då se och använda sina händer samtidigt som denne har ett VR-headset på sig.
"Utvecklare av VR-spel skriker efter det här. Det första folk gör som sätter på sig ett VR-headset är att sträcka fram händerna. De blir besvikna när de inte kan använda händerna när det mest naturliga är att interagera genom att använda händerna", säger han.
Bolaget har precis fått finansiering från Vinnova och kommer inom kort att ta in ytterligare finansiärer.
"Vi har ambitionen att i mitten på nästa år släppa något publikt som går att använda i storskala. Troligtvis en SDK eller API-lösning (utvecklingskit) för de stora spelmotorerna, men redan nu pågår pilotprojekt". ¨
Alla bolag köps i princip upp innan de har hunnit komma ut med någon kommersiell produkt.
Marknaden för handstyrning av datorer, mobiler, vr-headsets och annan teknisk hårdvara är naturligtvis enorm. De stora it-bolagen som Microsoft, Google, Apple och Facebooks Occulus dammsuger marknaden efter bolag med liknande teknik just nu.
"Alla bolag köps i princip upp innan de har hunnit komma ut med någon kommersiell produkt", säger Daniel Carlman.
För Manomotion väntar nu 12 månader i Founder.orgs program som ska fostra dem till ett blivande miljardföretag. Att möjligheterna finns där råder det ingen tvekan om.
"Vi tror att man kan få ut det här till i princip alla smarta enheter som har en kamera i sig. Vi har en patentsökt mjukvara och behöver inte utveckla ny hårdvara. Det är en otrolig potential".