Hoppa till innehållet

Här är Malmöbolagets hemliga smartklocka

Efter 18 månaders utveckling lanserar Malmöbolaget Anima i dag sin första uppkopplade klocka, Kronaby. Så här ser den ut.

Klockan lanserades i Malmö under torsdagskvällen.
Klockan lanserades i Malmö under torsdagskvällen.Bild: Fredrik Norrlid

I avkristnade Caroli kyrka i centrala Malmö visades klockorna för första gången upp på torsdagskvällen. Omkring 150 personer var inbjudna för att vara med på lanseringen. Bland gästerna fanns märkesambassadörer, modebloggare, journalister, återförsäljare och representanter för klockindustrin.

På scen presenterade Animas (NTL) medgrundare Sarandis Kalogeropulos Kronaby, som släpps i fyra modeller och kommer i sammanlagt 24 olika utföranden där bland annat färg, urtavla och armband skiljer sig åt. 

 Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Kronaby har en batteritid på upp till 2 år. Batteriet byts ut som på ett vanligt armbandsur och appen talar om när ett batteribyte närmar sig.

”Klockan är uppkopplad genom Bluetooth low energy och är optimerad för att dra så lite ström som möjligt. Det har varit en utmaning att göra klockan vacker och samtidigt så strömsnål som möjligt”, säger Thomas Sandelius.

 Läs mer: Svensk design erövrar Las Vegas

Alla modeller är analoga klockor och har två eller fyra visare. Klockans funktioner styrs genom att trycka på antingen kronan eller någon av de två andra knapparna, som kan ställas in individuellt för att ge olika funktioner. Ett knapptryck får till exempel visarna att snurra för att sedan ställa sig på rätt siffra på urtavlan för att visa dagens datum. De kan också fungera som en fjärrkontroll till mobiltelefonens kamera eller användas för att spara den geografiska positionen som användaren befinner sig på.

Foto:

Här är en av Animas klockmodeller. Foto: Anima

Vilka funktioner i Kronaby är centrala?

”Det är upp till användaren. Vi vill att klockan ska ge användaren full kontroll över telefonens notiser och skapa ett lugn. Om man öppnar mobilen för att agera på en notis är lätt att sugas in i telefonen, vi vill att användaren ska få kontroll över tillvaron och kunna vara närvarande utan att bli distraherad”, säger Sarandis Kalogeropulos.

Klockorna, som kostar mellan 3490 kronor och 5990 kronor, lanseras i Europa under mars och april. I andra halvan av 2017 går man in på den asiatiska marknaden och efter det väntar USA.

”Vi ska gå mer eller mindre globalt under det första året efter lanseringen”, säger Sarandis Kalogeropulos.

Foto:

Läs mer: Uppkopplad klocka – hetast på IoT-himlen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera