Det är den tiden på året då pryltillverkarna lanserar nya produkter. För några veckor sedan var det Apple, förra veckan Google och den här veckan är det Microsofts tur.
Lumia-telefonerna är tillbaka i tre nya modeller. Lumia 950 har en skärm på 5,2 tum, en 20 megapixel kamera och en inbyggd kylvätska för mobilens komponenter, något som är ganska ovanligt. Den större modellen, Lumia 950 XL, har i princip samma specifikationer, förutom processorn som är snabbare i den större modellen.
Båda telefonerna har stöd för ”Windows Hello”, en funktion som gör att användaren kan låsa upp dem med sitt ansikte. Priserna för mobilerna börjar på 549 dollar, cirka 4 500 kronor, respektive 649 dollar, cirka 5 300 kronor, och släpps till försäljning i november.
Den tredje mobilen, Lumia 550, är en billig variant som börjar på 139 dollar, cirka 1 100 kronor, och släpps i december. Den har en 5-tumsskärm och fem megapixel kamera.
Microsoft har överlag misslyckats med att sälja Windows Phone-mobiler.
Microsoft har överlag misslyckats med att sälja Windows Phone-mobiler, trots uppköpet av mobiltillverkaren Nokia för två år sedan. Under 2014 tappade man försäljning och gick från 3,3 procent av mobilmarknaden under 2013 till 2,7 procent förra året, enligt siffror från analysföretaget IDC.
Istället för att rikta sig mot massmarknaden har Microsoft därför indikerat att man satsar på företagsanvändare. Vilket går i linje med att Windows mjukvara används av många företag.
De flesta spekulationerna kring varför Microsoft envisas att fortsätta med mobiltillverkning landar i att bolaget vill sprida sitt operativsystem. Windows 10 släpptes i slutet av juli och är det första operativsystemet från Microsoft som fungerar både på mobiler och datorer. Dock är inte mobilversionen släppt än, utan kommer med Lumia-telefonerna i november.
Microsofts surfplatta Surface med ett separat tangentbord, som både Apple och Google har tagit efter med egna versioner, fick också en uppdatering på tisdagskvällen i form av Surface Pro 4. En tunnare och mer kraftfull surfplatta än föregångaren.
Surface fick en dålig försäljningsstart när den lanserades 2012, men har sedan dess fått goda betyg av recensenter. Försäljningen har ökat med varje kvartal och under det senaste med 117 procent till 888 miljoner dollar, cirka 7,3 miljarder svenska kronor.
Men kvällens stora nyhet var en bärbar dator från Microsoft. Surface Book heter datorn och är en version av Surface men i datorform. Den kan ses som ett svar på Apples MacBook Pro. Skärmen är större än på surfplattan, 13,5 tum jämfört med 12,3 tum, och Microsoft hävdar att den har 12 timmars batteritid. Det går också att använda datorn som en surfplatta då tangentbordet går att lossa genom en vridfunktion som Microsoft kallar ”dynamic fulcrum hinge”.
Microsoft lanserar alltså en ny Surface som man marknadsför genom att säga att den kan ersätta datorn. Och på samma gång släpper man en bärbar dator som kan göras om till en surfplatta.
Det var mycket hårdvara på dagens presentation, men liksom för Google så står mjukvaran ändå i centrum för Microsofts hårdvarutveckling. Syftet med den nya hårdvaran är främst att få ut det nya operativsystemet Windows 10 till så många användare som möjligt. Att bädda in mjukvara i läcker, egendesignad hårdvara är ett väl beprövat recept som legat till grund för framför allt Apples exempellösa framgångar. En strategi som nu Microsoft helt klart har bestämt sig för att ta efter.
Läs mer: Android i centrum när Google lanserar nya mobiler
Läs också: Här är alla Apples nya produkter