I tysthet har flera av Sveriges tyngsta it-investerare satsat pengar i det topphemliga bolaget Aevy.
Riskkapitalbolaget Northzone investerade så sent som i november förra året 9,3 miljoner kronor i utbyte mot 17 procent av aktierna. I samband med affären, som värderade Aevy till 55 miljoner kronor, tog Northzone-partnern Bjørn Stray plats i bolagets styrelse.
Riskkapitaljätten är inte ensamma om att satsa på det okända stockholmsbolaget. Bland investerarna finns även affärsänglarna Ludvig Linge och Johan Lenander, som tillsammans pytsat in 2,7 miljoner kronor i Aevy.
Ludvig Linge är grundare av Malmöbolaget TAT, som förvärvades av Blackberry (dåvarande RIM) 2010, och Johan Lenander är en av de tidiga investerarna i TAT. De två it-profilerna sitter även de i Aevys styrelse.
Läs mer: Här är Sveriges tyngsta affärsänglar
Trots de tunga investerarna är lite känt om vad Aevy faktiskt sysslar med. Detta trots att bolaget grundades redan 2011, av de dåvarande studenterna Filip Johansson och Anton Bergström.
Trots de tunga investerarna är lite känt om vad Aevy faktiskt sysslar med.
Den knappa information som finns tillgänglig pratar om bolaget som en ny sorts rekryteringstjänst. Enligt uppgifter till Di Digital har bolaget sedan starten testat en rad olika affärsmodeller inom området onlinerekrytering.
Di Digital erfar att man just nu befinner sig mitt i ännu en omstöpning av sin affärsmodell och kommer att återlanseras inom de närmaste månaderna. Då eventuellt under ett annat namn.
Enligt uppgift till Di Digital har både Creandum och Moor varit inne och skärskådat bolaget under de senaste åren, men valt att inte investera.
Att bolaget nu på relativt kort tid landat två större investeringar kan tyda på att man äntligen hittat rätt.
Vilken tjänst bolaget står i begrepp att presentera i slutet av sommaren är oklart. Enligt investeraren Johan Lenanders hemsida, där han listar sina investeringar, återfinns en beskrivning av Aevy som ett alternativ till Linkedin för startupbolag.
”Aevy sammanställer all publik data på internet om personer och bygger upp sammanställda profiler som ger en helhetsbild av en person, inklusive dess arbetserfarenhet och personliga intressen. Används än så länge främst i rekryteringssyfte som alternativ till Linkedins produkt av snabbväxande bolag som Spotify och Pinterest.”
LYSSNA: Mer om Aevy och andra nya investeringar i nya avsnittet av Digitalpodden