Hoppa till innehållet

Här är Onlinepizza-grundarens nya nordiska ängelnätverk

Lyckade exits i Onlinepizza, Momondo, Zendesk banar vägen för ett nytt ängelnätverk. Nordic Makers ska ta större ängelrundor och investera för upp till 30 Mkr per år. ”Vi är trovärdiga rådgivare till bolagsgrundare”, säger Erik Byrenius.

Erik Byrenius har investerat i techbolag sedan 2012. Nu bildar han tillsammans med nio andra nätverket Nordic Makers.
Erik Byrenius har investerat i techbolag sedan 2012. Nu bildar han tillsammans med nio andra nätverket Nordic Makers.Foto: Patrik Olsson

När Erik Byrenius, som en av tre grundare, sålde av matplattformen Onlinepizza till Delivery Hero för fyra år sedan blev han tech-investerare direkt.

En del av hans del av köpeskillingen på 250 miljoner kronor gick tillbaka till matleveranstjänsten, som i fjol värderades till 25 miljarder kronor.

Nu är Erik Byrenius med och bildar Nordic Makers (NTL), ett ängelnätverk bestående av tio framstående enterprenörer med näsa för ”digitalt skalbara bolag med global potential”.

”Idén uppstod när vi tillsammans insåg att man borde kunna göra ängelinvesteringar på ett bättre sätt”, säger Erik Byrenius, som på egen hand har gjort 14 investeringar i bolag som Castle, Greta och Loop 54.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Nordic Makers bildar han med tio andra nordiska investerare som själva har byggt framgångsrika digitala bolag från grunden.

Till deras tidigare succéer hör förutom Oninepizza den danska resesökmotorn Momondo, spelutvecklingsplattformen Unity och mjukvarujätten Zendesk, med ett börsvärde på cirka 24 miljarder kronor.

Den andra svensken i Nordic Makers-gruppen är Hampus Jakobsson, techentreprenören vars TAT såldes till kanadensiska RIM för omkring 800 Mkr 2010.

”Vi tänker att vi är trovärdiga rådgivare till grundare snarare än till bolag”, säger Erik Byrenius.

Läs mer: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare

”Om man kommer in när bolaget har funnits i fem år handlar det om att skala, växa internationellt, få in seniora personer och bygga organisationsstrukturer. De första åren är det mycket viktigare att få in personer som har rätt attityd och driv och hitta en produkt som passar marknaden.”

Investerarna står själva för varje investering och alla medlemmar av Nordic Makers behöver inte stå bakom varje affär. Men alla bolag får tillgång till entreprenörsstjärnornas nätverk och expertis, är tanken.

Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön.

Varje investering ska landa på mellan 1 och 2 Mkr, vilket Erik Byrenius beskriver som något större ängelrundor.

”Vi kanske kan ta hela den första rundan och lösa bolagets finansiering i 18 månader”, säger han.

Varje år räknar gruppen med att investera mellan 10 och 30 Mkr. Viktiga teman är att bolagen ska besitta stor potential och en företagskultur de anställda trivs med, något Erik Byrenius menar utpräglar den nordiska techscenen.

”Man ska inte komma till jobbet för sin lön eller för sin titel. Vi har inte sett det lika mycket i andra länder.”

Läs mer: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer

Med sig i Nordic Makers har han nio startupmän som dagligen kommunicerar om befintliga och kommande investeringar.

”Jag önskar att det hade varit lättare att hitta en heterogen grupp. Våra kontakter bygger helt och hållet på vilka som investerar i denna typ av bolag. Tyvärr ser det ut såhär. Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön. Vi har en ganska snarlik bakgrund allihopa.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera