När Erik Byrenius, som en av tre grundare, sålde av matplattformen Onlinepizza till Delivery Hero för fyra år sedan blev han tech-investerare direkt.
En del av hans del av köpeskillingen på 250 miljoner kronor gick tillbaka till matleveranstjänsten, som i fjol värderades till 25 miljarder kronor.
Nu är Erik Byrenius med och bildar Nordic Makers (NTL), ett ängelnätverk bestående av tio framstående enterprenörer med näsa för ”digitalt skalbara bolag med global potential”.
”Idén uppstod när vi tillsammans insåg att man borde kunna göra ängelinvesteringar på ett bättre sätt”, säger Erik Byrenius, som på egen hand har gjort 14 investeringar i bolag som Castle, Greta och Loop 54.
Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man
Nordic Makers bildar han med tio andra nordiska investerare som själva har byggt framgångsrika digitala bolag från grunden.
Till deras tidigare succéer hör förutom Oninepizza den danska resesökmotorn Momondo, spelutvecklingsplattformen Unity och mjukvarujätten Zendesk, med ett börsvärde på cirka 24 miljarder kronor.
Den andra svensken i Nordic Makers-gruppen är Hampus Jakobsson, techentreprenören vars TAT såldes till kanadensiska RIM för omkring 800 Mkr 2010.
”Vi tänker att vi är trovärdiga rådgivare till grundare snarare än till bolag”, säger Erik Byrenius.
Läs mer: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare
”Om man kommer in när bolaget har funnits i fem år handlar det om att skala, växa internationellt, få in seniora personer och bygga organisationsstrukturer. De första åren är det mycket viktigare att få in personer som har rätt attityd och driv och hitta en produkt som passar marknaden.”
Investerarna står själva för varje investering och alla medlemmar av Nordic Makers behöver inte stå bakom varje affär. Men alla bolag får tillgång till entreprenörsstjärnornas nätverk och expertis, är tanken.
Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön.
Varje investering ska landa på mellan 1 och 2 Mkr, vilket Erik Byrenius beskriver som något större ängelrundor.
”Vi kanske kan ta hela den första rundan och lösa bolagets finansiering i 18 månader”, säger han.
Varje år räknar gruppen med att investera mellan 10 och 30 Mkr. Viktiga teman är att bolagen ska besitta stor potential och en företagskultur de anställda trivs med, något Erik Byrenius menar utpräglar den nordiska techscenen.
”Man ska inte komma till jobbet för sin lön eller för sin titel. Vi har inte sett det lika mycket i andra länder.”
Läs mer: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer
Med sig i Nordic Makers har han nio startupmän som dagligen kommunicerar om befintliga och kommande investeringar.
”Jag önskar att det hade varit lättare att hitta en heterogen grupp. Våra kontakter bygger helt och hållet på vilka som investerar i denna typ av bolag. Tyvärr ser det ut såhär. Vi skulle tjäna på att vara mer diversifierade, inte bara vad det gäller kön. Vi har en ganska snarlik bakgrund allihopa.”