Hoppa till innehållet

Här är Snapchats hemliga siffror inför noteringen

Meddelandeappen Snapchat förbereder sig för en börsnotering. Nu släpper bolaget siffror som visar såväl spektakulära förluster som ett extremt toppstyrt bolag. 

Evan Spiegel, grundare och vd för Snapchat.
Evan Spiegel, grundare och vd för Snapchat.

Börsnoteringen av meddelandeappen Snapchat närmar sig. Nu har bolaget lämnat in sin dokumentation till amerikanska finansinspektionen SEC. I och med att Snapchat sedan starten för fem år sedan gjort sig känt för extremt hemlighetsmakeri innebär noteringsdokumenten att det för första gången är möjligt för utomstående att få en ordentlig bild av bolaget. 

Snapchat omsatte i fjol 400 miljoner dollar, i första hand på annonsförsäljning riktad till bolagets amerikanska användare. Det var visserligen en försäljningsökning med 600 procent jämfört med 2015 men förlusterna har också fortsatt att växa. Förlusten ökade från 375 miljoner dollar 2015 till 515 miljoner i fjol. 

Läs mer: Snapchat tar in 15 miljarder i nytt kapital

Snapchat vill i samband med noteringen ta in 3 miljarder dollar, motsvarande drygt 28 miljarder kronor, i nytt kapital. Bolaget förväntas få ett börsvärde kring 25 miljarder dollar, motsvarande 240 miljarder kronor. 

Jättenoteringen är en viktig temperaturmätare för investerarnas aptit för internetbaserade medieföretag. Ur ett svenskt perspektiv är noteringen extra intressant eftersom mottagandet av Snapchat blir en viktig indikator inför en trolig notering av Spotify i slutet av 2017, eller början av 2018.  

Snapchat har enligt de inlämnade dokumenten 150 miljoner dagligen aktiva användare – fler än Twitter som har mindre engagerade användare. Men användartillväxten för det senaste kvartalet skapar viss oro. Antalet användare ökade då med endast 3 procent vilket är långt ifrån hur det sett ut för bolaget tidigare. 

Läs mer: Techbolagen som förväntas gå till börsen 2017

Ett annat orosmoment är att de aktier som Snapchat nu ska erbjuda marknaden kommer att sakna rösträtt. Det är ett mycket ovanligt erbjudande och hur det mottas av marknden är ett stort frågeteken. Kontrollen över bolaget kommer att ligga mer eller mindre helt i händerna på bolagets 26-årige grundare och vd Evan Spiegel och bolagets tekniska chef Bobby Murphy, som sitter på majoriten av rösterna i Snapchat. 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera