Uber Pop är inte okej, troligtvis inte heller Heetch. Utredaren föreslår en snäv definition av vad som kan räknas som samåkning. Det får inte förekomma någon vinst och resenärerna måste vara på väg åt samma håll. Att turnera stan för att täcka sina bilkostnader lär inte rymmas under definitionen.
Men det mest intressanta med Amy Rader Olssons utredning är att vissa bilar, nämligen de som endast tar resor som är beställda i förhand (läs: Uber), ska slippa kravet på taxameter.
Remissomgången kan leda till ytterligare smutskastning.
Slopat taxameterkrav innebär inte att man inte behöver redovisa sina inkomster. I stället kan detta ske via den som tar emot beställningen, vilket kan röra sig om en app.
Med andra ord ger utredaren tummen upp till transportbolag som bygger på digitala lösningar, så länge de har någon typ av utrustning (som eventuellt ska certifieras). Så länge deras appar lagrar tillräcklig information om alla resor som utförs och vilka intäkter man drar in så är det fritt fram att bedriva taxiverksamhet utan taxameter.
Läs mer: Taxiutredaren: Ubers bilar slipper taxameter
Det låter osexigt, men i genren europeisk byråkrati möter Silicon Valley-kapital är detta en föredömlig lösning. Ett genidrag i sammanhanget. En som dessutom uppmanar de etablerade taxiföretag som vill att börja köra bilar som enbart tar förbeställningar, och därmed slipper kostnaderna det innebär att ha taxameter.
Det återstår dock inte bara att se vilken typ av utrustning som krävs i bilarna i fråga.
Dessutom väntar en remissomgång, vilket kan leda till ytterligare smutskastning mellan taxibranschen och dess utmanare. Så har det ju nämligen sett ut.
Efter det ska regeringen ta ställning till detta stycke utredningskonst, vars förslag borde ha varit på plats långt innan dussintals förare åkte dit i tingsrätten.
Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”
Mer om Uber: