Hoppa till innehållet

Här är techbolagen med högst löner

USA:s teknikjättar dominerar landets löneliga. Hela 20 av de 25 bolag med högst löner är verksamma inom den heta sektorn. 

Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook, Sundar Pichai, vd för Google och Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Mark Zuckerberg, grundare och vd på Facebook, Sundar Pichai, vd för Google och Amazons vd och grundare Jeff Bezos.

Vilka är de bäst betalande arbetsgivarna i USA? Det har Glassdoor tagit reda på och listat grundlönen och totallönen för de 25 bolagen som betalar mest, skriver CNBC. I listan hittar vi inte mindre än 20 techbolag. 

Högst upp på listan befinner sig visserligen två konsultbolag. Men redan på tredje plats hittar vi teknikbolaget WMware. Även de mer kända techjättarna Google och Facebook befinner sig på tio-i-topp-listan.  

Här är Glassdoors tio-i-topp-lista:

1. A.T. Kearney
Sektor: Konsultbolag
Median totalkompensation per år: 1 575 000 kr (175 000 dollar)

2. Strategy&
Sektor: Konsultbolag
Median totalkompensation per år: 1 548 000 kr (172 000 dollar)

3. VMware
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 503 000 kr (167 050 dollar)

4. Splunk
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 449 000 kr (161 010 dollar)

5. Cadence Design Systems
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 410 000 kr (156 702 dollar)

6. Google
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 397 000 kr (155 250 dollar)

7. Facebook
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 395 000 kr (155 000 dollar)

8. NVIDIA
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 386 000 kr (154 000 dollar)

9. McKinsey & Company
Sektor: Konsultbolag
Median totalkompensation per år: 1 377 000 kr (153 000 dollar)

10. Amazon Lab126
Sektor: Techbolag
Median totalkompensation per år: 1 375 000 kr (152 800 dollar)

Övriga techbolag på 25 i topp-listan: Juniper Networks, LinkedIn, Salesforce, Dimension Data, Synposys, Informatica, Broadcom, Microsoft, Walmart Ecommerce, Twitter, F5 Networks, Palo Alto Networks och Akamai.

Kompensationen kan jämföras med den amerikanska genomsnittliga årslönen som ligger på 49 000 dollar per år, motsvarande 444 000 kronor eller 37 000 kronor per månad, enligt statistik från Bureau of Labor Statistics.

Di Digital / Finwire

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera