Hoppa till innehållet

Här är techmiljonärerna som lovar skänka bort sina pengar

Över 600 internationella startupgrundare har skrivit under “the founders pledge” och lovar därmed att donera en andel av sina förmögenheter till välgörenhet. Nu hoppar de svenska techprofilerna på tåget. 

Från vänster: Videoplazas grundare Alfred Ruth och Sorosh Tavakoli, TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius är fyra av de svenska techprofiler som gått med i Founders pledge.
Från vänster: Videoplazas grundare Alfred Ruth och Sorosh Tavakoli, TAT-grundaren Hampus Jakobsson och Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius är fyra av de svenska techprofiler som gått med i Founders pledge.

Att rädda världen är högsta mode i techvärlden. I fjol lovade Facebookgrundaren Mark Zuckerberg att skänka 99 procent av sin förmögenhet till välgörande ändamål. I Sverige har Klarna-grundaren Niklas Adalberth hoppat av för att starta Norrsken Foundation, som ska finansiera socialt entreprenörskap och tekniklösningar för en bättre värld. Även Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert har startat en stiftelse för välgörande ändamål. 

Ett liknande initiativ som fått stor uppmärksamhet är Founders pledge, som drog igång för snart två år sedan. Ett “founders pledge” är ett juridiskt bindande löfte, där en entreprenör förbinder sig att skänka en viss del av sin förmögenhet till välgörande ändamål om de säljer bolaget. I gengäld blir han eller hon del i rörelsens nätverk, med inbjudningar till möten och diskussioner med olika välgörenhetsorganisationer, studieresor och annat. 

“Vi försöker ge ett enkelt och smärtfritt svar på frågan om ‘hur kan jag hjälpa till’. Vi vill skapa en plattform för att låta dem göra det på ett effektivt och systematiskt vis”, säger initiativets grundare David Goldberg till Di Digital. 

Hittills har organisationen, som hyllats av bland andra Y Combinator-grundaren Sam Altman, samlat in drygt 640 namnunderskrifter från entreprenörer och investerare. 

 

Vi försöker ge ett enkelt och smärtfritt svar på frågan om ‘hur kan jag hjälpa till’

 

David Goldberg räknar med att det ska innebära donationer på över 180 miljoner dollar, till välgörenhetsorganisationer som jobbar med bland annat malaria, flyktingkrisen, storskaligt jordbruk, och forskning inom artificiell intelligens.

“Techsektorn skapar fler miljonärer än någon annan del av näringslivet idag. Det är en tacksam sektor att jobba med för att göra världen lite bättre”, säger David Goldberg. 

Foto:

David Goldberg, initativtagare till Founders pledge.

Nu öppnar organisationen upp för svenska medlemmar. I samband med det har en rad svenska techprofiler gått med. Bland dem märks Onlinepizza-grundaren och affärsängeln Erik Byrenius (NTL), TAT-grundaren och affärsängeln Hampus Jakobsson (NTL), Great Works-grundaren Ted Persson (NTL), Wrapp-medgrundaren Carl Fritjofsson (NTL) samt de två Videoplaza-grundarna Sorosh Tavakoli (NTL) och Alfred Ruth (NTL). Alla har de skrivit under på att skänka minst 2 procent av framtida vinster från bolagsförsäljningar. 

“Jag tror många känner igen känslan av att man vill fortsätta göra skillnad, även efter att man sålt sitt bolag”, säger Erik Byrenius. Han blev mångmiljonär när han som en av tre grundare sålde tjänsten Onlinepizza till tyska Delivery Hero för mellan 250 och 500 miljoner kronor år 2012. 

“För mig handlar det om att fortsätta vara med och förändra saker, och kanske på ett annat sätt än genom att bygga ett nytt företag eller en ny produkt”, fortsätter han. 

Huvudsyftet med Founders pledge, säger David Goldberg, är att hitta ett enklare och mer effektivt sätt att kanalisera förmögna personers tid, resurser och pengar in i att lösa världens stora problem.

“Jag vill att världens duktigaste entreprenörer ska tänka på de här stora utmaningarna. På lång sikt ser jag pengarna som en trojansk häst för att få dem involverade och engagerade. Det stora värdet ligger i deras tid, nätverk och kunskap”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera