Att rädda världen är högsta mode i techvärlden. I fjol lovade Facebookgrundaren Mark Zuckerberg att skänka 99 procent av sin förmögenhet till välgörande ändamål. I Sverige har Klarna-grundaren Niklas Adalberth hoppat av för att starta Norrsken Foundation, som ska finansiera socialt entreprenörskap och tekniklösningar för en bättre värld. Även Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert har startat en stiftelse för välgörande ändamål.
Ett liknande initiativ som fått stor uppmärksamhet är Founders pledge, som drog igång för snart två år sedan. Ett “founders pledge” är ett juridiskt bindande löfte, där en entreprenör förbinder sig att skänka en viss del av sin förmögenhet till välgörande ändamål om de säljer bolaget. I gengäld blir han eller hon del i rörelsens nätverk, med inbjudningar till möten och diskussioner med olika välgörenhetsorganisationer, studieresor och annat.
“Vi försöker ge ett enkelt och smärtfritt svar på frågan om ‘hur kan jag hjälpa till’. Vi vill skapa en plattform för att låta dem göra det på ett effektivt och systematiskt vis”, säger initiativets grundare David Goldberg till Di Digital.
Hittills har organisationen, som hyllats av bland andra Y Combinator-grundaren Sam Altman, samlat in drygt 640 namnunderskrifter från entreprenörer och investerare.
Vi försöker ge ett enkelt och smärtfritt svar på frågan om ‘hur kan jag hjälpa till’
David Goldberg räknar med att det ska innebära donationer på över 180 miljoner dollar, till välgörenhetsorganisationer som jobbar med bland annat malaria, flyktingkrisen, storskaligt jordbruk, och forskning inom artificiell intelligens.
“Techsektorn skapar fler miljonärer än någon annan del av näringslivet idag. Det är en tacksam sektor att jobba med för att göra världen lite bättre”, säger David Goldberg.
Nu öppnar organisationen upp för svenska medlemmar. I samband med det har en rad svenska techprofiler gått med. Bland dem märks Onlinepizza-grundaren och affärsängeln Erik Byrenius (NTL), TAT-grundaren och affärsängeln Hampus Jakobsson (NTL), Great Works-grundaren Ted Persson (NTL), Wrapp-medgrundaren Carl Fritjofsson (NTL) samt de två Videoplaza-grundarna Sorosh Tavakoli (NTL) och Alfred Ruth (NTL). Alla har de skrivit under på att skänka minst 2 procent av framtida vinster från bolagsförsäljningar.
“Jag tror många känner igen känslan av att man vill fortsätta göra skillnad, även efter att man sålt sitt bolag”, säger Erik Byrenius. Han blev mångmiljonär när han som en av tre grundare sålde tjänsten Onlinepizza till tyska Delivery Hero för mellan 250 och 500 miljoner kronor år 2012.
“För mig handlar det om att fortsätta vara med och förändra saker, och kanske på ett annat sätt än genom att bygga ett nytt företag eller en ny produkt”, fortsätter han.
Huvudsyftet med Founders pledge, säger David Goldberg, är att hitta ett enklare och mer effektivt sätt att kanalisera förmögna personers tid, resurser och pengar in i att lösa världens stora problem.
“Jag vill att världens duktigaste entreprenörer ska tänka på de här stora utmaningarna. På lång sikt ser jag pengarna som en trojansk häst för att få dem involverade och engagerade. Det stora värdet ligger i deras tid, nätverk och kunskap”, säger han.