Hoppa till innehållet

Här är Tesla-utmanarens nya bil

Elbilstillverkaren Faraday Future backas upp av en kinesisk miljardär och vill utmana Tesla. Nu har bolaget visat upp sin högpresterande modell FF 91.

 

Faraday Futures elbil FF 91.
Faraday Futures elbil FF 91.Bild: Jae C Hong

Till jubel från publiken presenterades Faraday Futures nya bilmodell FF 91 på en mässa i Las Vegas. Den 1 050 hästkrafter starka elbilen ska utmana Tesla och under presentationen visades filmer där bilen körde dragrace mot bilar från Tesla, Ferrari och Bentley.

Läs mer: Tesla missar målet

Bilen har en räckvidd på strax över 600 kilometer vilket enligt Faraday Future räcker för att resa från Los Angeles till Silicon Valley och mer därtill. 300 specialexemplar av modellen FF 91 ska produceras i år och kan reserveras för 5 000 dollar, motsvarande 46 000 kronor. Men när den fullskaliga produktionen ska dra igång och vad bilen ska kosta är inte klart. Men Faraday Future uppger att de första leveranserna beräknas börja under 2018.

Los Angeles-baserade Faraday Future backas upp av kinesiske miljardären Jia Yueting. Enligt Forbes uppgår Jia Yuetings förmögenhet till drygt 3,9 miljarder dollar, motsvarande 35 miljarder kronor. Han har tjänat sina pengar via onlinevideobolaget Leshi Internet Information & Technology Corp, även känt som LeEco, och som är noterat på Shenzhen-börsen i Kina.

Jia Yueting tror stenhårt på Faraday Future.

”Jag är villig att offra allt för min dröm. Även mitt liv”, säger han till nyhetsbyrån Bloomberg.

Trots det löftet är det är dock inte känt om Jia Yueting kommer att gå in med ytterligare pengar i Faraday Future. Hans egna bolag LeEco är pressat finansiellt och aktien har backat under året.

Läs mer: Så ska Tesla-svensken utmana Elon Musk

Foto: Jonas Eng

Svensken Peter Carlsson, tidigare Tesla-chef och numera bland annat ängelinvesterare, ska starta en egen batterifabrik i Sverige. Totalt ska hisnande 40 miljarder kronor investeras i projektet.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera