Bakom Growth Hack står Bonnier News med sina dagstidningar Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och HD-Sydsvenskan. Evenemanget äger rum under torsdagen och fredagen utanför ingången till tidningshuset i Marieberg i Stockholm, där DI, DN och Expressen huserar. HD-Sydsvenskans medarbetare är med via länk från Skåne.
”Syftet med Growth Hack är att frigöra tid för att skapa nya idéer för läsare och annonsörer. I förlängningen handlar det givetvis om att hitta möjliga nya affärsmodeller för tidningarna och skapa nya intäktskällor”, säger Charlotte Svensson, ansvarig digital affärsutveckling på Bonnier News.
Cirka 130 personer deltar i evenemanget. De flesta är nyckelpersoner från de fyra tidningarnas olika avdelningar. Men även representanter från Bonniers samarbetspartners är inbjudna. De rör sig om it-bolag som Burtcorp, Adtoma, MWM, Service+, Netrics, videobolaget Screen9 samt Klarna, vars betallösning används på DN.se.
Läs mer: Spelutvecklare samlas i "Stugan"
Hackarna delas upp i grupper och hålls igång med en strid ström godis, läsk och färska pizzor som är gräddade i vedugn i en foodtruck intill. Idéerna hamras ut vid långbord på bärbara datorer presenteras sedan vid lunchtid under fredagen.
”Förhoppningen är att vissa idéer ska kunna realiseras inom kort, medan andra får vänta lite. Men alla 30 grupper måste vara förberedda på att vi ska återkomma till dem för ett genomförande", säger Charlotte Svensson.
En person som redan under torsdagen tagit sig tiden att titta in i tältet är Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman.
”Jag tycker det är jätteroligt att se hur långt man kan komma med en idé under ett dygn. Jag har sett flera intressanta projekt redan, bland annat ett börsspel som utvecklas åt Dagens Industri”, säger han.
Det är inte första gången Bonnier News står värd för en så kallad hackday.
”Nej, detta är vår tredje det senaste året. Growth Hack utmärker sig genom att vara större, men samtidigt mer fokuserat på nya affärer”, säger Charlotte Svensson.
Hon hoppas att ryktet om Bonniers hackardagar sprider sig i branschen.
”Vi vill visa att vi är en attraktiv arbetsplats för landets bästa digitala utvecklare”, säger chefen för digital affärsutveckling på Bonnier News.