Projektbolaget Northvolt har smalnat av antalet potentiella platser för bolagets storskaliga batteriproduktion, enligt ett pressmeddelande.
”Vi har pratat med ett fyrtiotal kommuner och går nu in i djupare samtal med åtta svenska och två finska kommuner. Det är en process med högt tempo, vilket är helt nödvändigt för att vi ska kunna inta en ledande roll på den europeiska marknaden” säger Peter Carlsson som är grundare och vd för Northvolt samt tidigare toppchef på Tesla.
”Det här är det största industriprojektet i Sverige sedan bygget av kärnkraften”, säger han.
Läs mer: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Peter Carlsson
De åtta svenska kommunerna är Göteborg, Gävle, Luleå, Malmö, Mariestad-Skövde, Norrköping, Skellefteå och Västerås. I Finland handlar det om Kotka-Hamina och Vasa. Separat tävlar den sistnämnda staden om att bli hemvist för Teslas första europeiska gigafactory.
”Elektrifiering och lagring av förnybar energi är nyckeln till ett koldioxidneutralt samhälle. Batterier möjliggör denna övergång”, skriver Peter Carlsson i ett debattinlägg hos Dagens industri.
Enligt Northvolt kommer den kommun som man slutligen väljer att kunna räkna med cirka 2 500 nya jobb. Rekryteringarna kommer att främst avse högspecialiserade ingenjörer med många från Asien och USA där ledande specialister inom batteriproduktion finns.
”Nu kommer en fördjupad analys av förutsättningarna ske och nästa steg är att i sommar ta beslut om vilka kommuner som vi går vidare med inför miljöprövning och tillståndsprocesser”, skriver bolaget.
Tidigare har Peter Carlsson uppgett att uppemot 40 miljarder kronor i investeringar kan krävas för att slutföra projektet. Han meddelar att Northvolt siktar på att ta in 100 miljoner euro till sommaren, motsvarande 950 miljoner kronor, och 1,2-1,5 miljarder euro, motsvarande 11-14 miljarder kronor, i det fjärde kvartalet i år.
Northvolt har hittills fått finansiering från bland andra Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och statligt ägda innovationsmyndigheten Vinnova.
Finwire/Di Digital