Ingen vet ännu hur Teslas Model 3 kommer se ut - bara att den kommer vara 20 procent mindre och hälften så dyr som lyxbilen Model S, och kosta från 35.000 dollar. Ändå köade över 100 personer utanför Teslas butik i Mall of Scandinavia för att vara bland de första som får bilen när den börjar tillverkas i slutet av 2017.
Jerker Rolander kom halv sex på morgonen och är först i kön. Precis som tvåan Måns Ivarsson äger han idag en mindre elbil med 10-12 mils räckvidd.
"Jag vill ha en bil som jag klarar mig med överallt, även på längre resor", säger Jerker Rolander.
Model 3 presenteras halv nio på kvällen 31 mars, amerikansk västkusttid, eller tidigt på morgonen fredagen 1 april här i Sverige. Från och med då kan man också boka bilen online. Den som vill hamna före i kön kan dock reservera Model 3 i någon av Teslas butiker redan idag, även om det innebär att man inte vet vad man får. Reservationsavgiften på 10.000 kronor är dock helt återbetalningsbar om man skulle ångra sig.
"Man kan säga att vi står i kö för att få en kölapp till en Model 3, när den väl kommer", säger Måns Larsson.
Vad får då folk att köa för en bil, som i bästa fall kommer till Sverige första halvåret 2018? Flera i kön äger redan en Model S, som när den kom 2012 var det den första elbilen med en användbar räckvidd - 30 mil eller mer - och med prestanda som en sportbil.
Citatet "det blev den dyraste provkörningen jag nånsin gjort" stämmer in på många Model S-ägare, som menar att de aldrig skulle ha lagt ut lika mycket pengar på en "fossilbil". Tesla har, precis som Apple, lyckats få ett stort antal närmast fanatiska anhängare.
Det blev den dyraste provkörningen jag nånsin gjort.
Den dyraste Model S-versionen klarar 0-100 på 3 sekunder blankt. Alla Model S byggda efter oktober 2014 har även Teslas autopilot, som innebär att bilen i stort sett kör sig själv bara det finns tydliga vägmarkeringar. Dessutom "tankar" Teslaägarna gratis i Teslas nätverk av Superchargers som finns med ungefär 20 mils mellanrum. Att fylla batteriet till hälften tar ungefär 20 minuter.
Allt är egenskaper de flesta köande förväntar sig att Model 3 också ska få, och mer därtill. Men det som lockar mest är ändå det praktiska. Model 3 ska få en användbar räckvidd på minst 200 miles, drygt 320 kilometer. Det är ljusår ifrån vad konkurrerande elbilar klarar idag och något som gör elbilen användbar också som familjens förstabil.
Det är också Teslas och grundaren Elon Musks uttalade mål: Att se till att världen byter ut de miljöförstörande fossilbilarna mot elbilar, snabbare än vad annars skett. Lyxbilarna Tesla hittills sålt har bara varit ett sätt att finansiera Model 3, elbilen för folket.
Oavsett om Model 3 blir den succé som bolaget hoppas på, så har den redan innan den presenterats nått ett av målen: Att tvinga de andra biltillverkarna att förhålla sig till en nytänkande och annorlunda konkurrent.
Läs även: De lovar gratis el till alla Tesla-ägare
Läs även: Spotify tar över bilstereon i Tesla