Hoppa till innehållet

Här köar de för en bil som ännu inte finns

Tesla vill rädda världen genom att få oss att byta till elbilar. Nu är det dags för del tre av företagets plan - en billig elbil för folket.

Över 100 personer köade för att förboka Teslas kommande bilmodell Model 3 i Mall of Scandinavia
Över 100 personer köade för att förboka Teslas kommande bilmodell Model 3 i Mall of ScandinaviaFoto: Anders Nyman

Ingen vet ännu hur Teslas Model 3 kommer se ut - bara att den kommer vara 20 procent mindre och hälften så dyr som lyxbilen Model S, och kosta från 35.000 dollar. Ändå köade över 100 personer utanför Teslas butik i Mall of Scandinavia för att vara bland de första som får bilen när den börjar tillverkas i slutet av 2017.

Jerker Rolander kom halv sex på morgonen och är först i kön. Precis som tvåan Måns Ivarsson äger han idag en mindre elbil med 10-12 mils räckvidd.

"Jag vill ha en bil som jag klarar mig med överallt, även på längre resor", säger Jerker Rolander.

Model 3 presenteras halv nio på kvällen 31 mars, amerikansk västkusttid, eller tidigt på morgonen fredagen 1 april här i Sverige. Från och med då kan man också boka bilen online. Den som vill hamna före i kön kan dock reservera Model 3 i någon av Teslas butiker redan idag, även om det innebär att man inte vet vad man får. Reservationsavgiften på 10.000 kronor är dock helt återbetalningsbar om man skulle ångra sig.

"Man kan säga att vi står i kö för att få en kölapp till en Model 3, när den väl kommer", säger Måns Larsson.

Vad får då folk att köa för en bil, som i bästa fall kommer till Sverige första halvåret 2018? Flera i kön äger redan en Model S, som när den kom 2012 var det den första elbilen med en användbar räckvidd - 30 mil eller mer - och med prestanda som en sportbil.

Jerker Rolander kom halv sex på morgonen och var först i kön utanför Tesla-butiken i Mall of Scandinavia. Foto: Anders Nyman

Citatet "det blev den dyraste provkörningen jag nånsin gjort" stämmer in på många Model S-ägare, som menar att de aldrig skulle ha lagt ut lika mycket pengar på en "fossilbil". Tesla har, precis som Apple, lyckats få ett stort antal närmast fanatiska anhängare.

Det blev den dyraste provkörningen jag nånsin gjort.

Den dyraste Model S-versionen klarar 0-100 på 3 sekunder blankt. Alla Model S byggda efter oktober 2014 har även Teslas autopilot, som innebär att bilen i stort sett kör sig själv bara det finns tydliga vägmarkeringar. Dessutom "tankar" Teslaägarna gratis i Teslas nätverk av Superchargers som finns med ungefär 20 mils mellanrum. Att fylla batteriet till hälften tar ungefär 20 minuter.

Allt är egenskaper de flesta köande förväntar sig att Model 3 också ska få, och mer därtill. Men det som lockar mest är ändå det praktiska. Model 3 ska få en användbar räckvidd på minst 200 miles, drygt 320 kilometer. Det är ljusår ifrån vad konkurrerande elbilar klarar idag och något som gör elbilen användbar också som familjens förstabil.

Det är också Teslas och grundaren Elon Musks uttalade mål: Att se till att världen byter ut de miljöförstörande fossilbilarna mot elbilar, snabbare än vad annars skett. Lyxbilarna Tesla hittills sålt har bara varit ett sätt att finansiera Model 3, elbilen för folket.

Oavsett om Model 3 blir den succé som bolaget hoppas på, så har den redan innan den presenterats nått ett av målen: Att tvinga de andra biltillverkarna att förhålla sig till en nytänkande och annorlunda konkurrent.

Läs även: De lovar gratis el till alla Tesla-ägare

Läs även: Spotify tar över bilstereon i Tesla

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera