Nyheten presenterades under Nordic Game i Malmö på onsdagen. Test Drive Game ska ledas av Jana Karlikova, aktiv i spelinkubatorn Stugan, och Jonas Lindqvist, serieentreprenör och affärscoach. Första omgången av Test Drive Game tar in 10–12 team som under hösten ska få utveckla sina affärsidéer.
”Vi ska stötta startups inom hela spelbranschen, det kan handla om rena spelidéer men också om idéer där man kan använda speltekniken för att nå en industri som man annars inte kan nå”, säger Jana Karlikova.
Läs även: Utvecklare från 43 länder sökte till Stugan
Inkubatorn Sting, Stockholm Innovation & Growth, har kört konceptet Test Drive inom flera olika branscher tidigare och Test Drive Game kommer att anpassas för spelindustrin.
”Det handlar om kreativa verksamheter och då behöver vi lägga tyngdpunkten på lite andra saker. Workshopparna inom programmet kommer att fokusera mer på att validera och testa affärsidéer och räkna på sannolikheten att idén blir något stort”, säger Jonas Lindqvist.
Jonas Lindqvist säger att en av utmaningarna som bolagen kommer att ställas inför är att hitta investerare. Sting vill parallellt med inkubatorn bygga upp en investeringsverksamhet för att investerare och spelutvecklare ska hitta varandra.
”En klassisk utmaning är att värdera ett spelbolag och en spelidé. Vi måste få fler investerare att vilja och våga göra investeringar här. Industrin har växt mycket, särskilt på indiesidan, och där handlar det ofta inte om så stora mängder kapital”, säger Jonas Lindqvist.
Industrin har växt mycket, särskilt på indiesidan
Ett antal av affärsidéerna som antas till Test Drive Game kommer att går vidare till Stings kommande renodlade spelinkubator, som troligen öppnas vid årsskiftet. Investeringsbolaget Propel Capital III, som är kopplat till inkubatorn, kan investera i bolagen som antas.
”Det blir ett upplägg som liknar det som finns i Stings ordinarie inkubatorverksamhet. Exakt hur det kommer att se ut är inte klart ännu”, säger Jana Karlikova.
Projektledarna hoppas att inkubatorn ska hitta nästa stora spelsuccé.
”Spelbolag som arbetar med virtual reality är spännande, där ser vi en stor och ny trend. Och den som blir bäst på att göra arbetet runt spelutvecklingen och validera, iterera och räkna på idén om och om igen är den som kommer att lyckas bäst”, säger Jonas Lindqvist.
Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?
Förutom Sting står också en rad kända bolag inom spelbranschen bakom initiativet, bland andra Dice, Future Games, Paradox, Goodbye Kansas, Resolution Games och riskkapitalbolaget London Venture Partners.