Hoppa till innehållet

HBO vinner mark i Sverige

Film- och tv-tjänsten HBO Nordic ökade i fjol intäkterna med 176 procent till 227 miljoner kronor. Men än är det långt kvar till lönsamhet.

Game of Thrones är en av serierna som drar tittar till HBO Nordic.
Game of Thrones är en av serierna som drar tittar till HBO Nordic.Foto: TT/HBO

I slutet av 2012 lanserade det amerikanska tv-bolaget HBO en ny tjänst för att strömma film och tv-serier i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Det gick initialt inget vidare. Förutom att lanseringen försenades var den tekniska plattformen så labil och full av besvikelser att hela tjänsten fick fiaskostämpel.

Men det ändrades snabbt, inte minst tack vare draghjälp från succéserier som "Game of thrones" och "True Detective", och under fjolåret fick HBO Nordic rejält med vind i seglen vad gäller antalet prenumeranter.

Enligt HBO Nordics färska bokslut uppgick intäkterna till drygt 227 Mkr i fjol, ett uppsving med 176 procent jämfört med året dessförinnan. Samtidigt redovisas en förlust på 173 Mkr efter finansiella poster, att jämföras med 237 Mkr under 2013.

"Vi är mycket nöjda med resultatet som visar en stark fortsatt tillväxt i samtliga nordiska områden", skriver Hervé Payan, vd för HBO Nordic, i ett mejl.

När och hur HBO Nordic ska bli lönsamt vill han inte svara på, men klart är att konkurrensen är stenhård. Förutom amerikanska Netflix - som inte har något svensk dotterbolag – är MTG-ägda Viasat, genom tjänsten Viaplay, en stor aktör vad gäller strömning av inte bara film och tv-serier, utan även direktsänd sport.

Av dessa tre är HBO Nordic i dag den minsta. Analysföretaget Mediavision uppskattar att man under årets första kvartal hade 150 000 hushållsabonnemang, vilket kan jämföras med 250 000 för Viaplay och 700 000 för Netflix. Samtidigt är HBO Nordic den som växer snabbast av de tre, mycket tack vare lanseringar flera populära originalserier. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera