Hoppa till innehållet

Hellofresh och Delivery Hero närmar sig börsen

Rocket Internets matbolag Hellofresh och Delivery Hero närmar sig börsen. Båda bolag har svenskar bland grundarna.

Mot börsen: Hellofresh, med Northzones partner Jessica Nilsson som en av grundarna, och Delivery Hero, med Niklas Östberg som grundare och vd.
Mot börsen: Hellofresh, med Northzones partner Jessica Nilsson som en av grundarna, och Delivery Hero, med Niklas Östberg som grundare och vd.

Tyska startup-fabriken Rocket Internet, med svenska Kinnevik som delägare, siktar återigen på att notera sina delägda matbolag. Detta enligt uppgift till nyhetsbyrån Reuters.

Det ena fallet rör matkassebolaget Hellofresh, där den tyska internetinkubatorn är storägare. Bolaget, med Northzones partner Jessica Nilsson som en av grundarna, drog tillbaka en planerad notering i november 2015. Men nu förbereder bolaget en notering som skulle kunna äga rum till hösten. Det skrev Reuters i onsdags eftermiddags med hänvisning till icke-namngivna källor.

Ett villkor för Hellofresh-noteringen sägs vara att en börsnotering av likaledes Rocket-delägda Delivery Hero blir en framgång när det bolaget börsnoteras i mitten av juli. Planer på detta rapporterade Reuters om i tisdags. Värderingen i Delivery Hero-noteringen sägs hamna på omkring 34-39 miljarder kronor.

Delivery Hero grundades 2011 av svensken Niklas Östberg och i dag är han företagets vd.

Läs mer: Delivery Hero säkrar miljardinvestering 

I Rocket Internets senast publicerade portföljöversikt, med värdedatum per 15 november 2016, uppgavs Hellofresh vara värt närmare 26 miljarder kronor (2,63 miljarder euro) och Delivery Hero närmare 29 miljarder kronor (2,95 miljarder euro), baserat på de båda bolagens senaste finansieringsrundor. Rocket Internet ägde då 56 respektive 37 procent av bolagen. Sedan dess har Delivery Hero köpt sektorkollegan Foodpanda, som var värt cirka 5 miljarder kronor enligt samma översikt.

Totalt togs Rocket Internets innehav i de tre bolagen då upp till ett värde på 27,4 miljarder kronor (2,82 miljarder euro).

Läs mer: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte 

Reuters rapporterade om Delivery Hero-noteringen strax före börsstängning på tisdagen och om Hellofresh på onsdagseftermiddagen. Rocket-aktien steg drygt 5 procent på onsdagen och 3,4 procent på torsdagen, men backar tillbaka något i inledningen av fredagshandeln.

Kinnevik äger 7 procent av Rocket Internet, och har inget direktägande i hämtmats- eller matkassebolag.

Direkt / Di Digital


Hör allt om Facebooks satsning på matleveranser i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/seb-sblockchain-satsning-facebookshamburgareochfemalefounders-vinnarna

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera