Tyska startup-fabriken Rocket Internet, med svenska Kinnevik som delägare, siktar återigen på att notera sina delägda matbolag. Detta enligt uppgift till nyhetsbyrån Reuters.
Det ena fallet rör matkassebolaget Hellofresh, där den tyska internetinkubatorn är storägare. Bolaget, med Northzones partner Jessica Nilsson som en av grundarna, drog tillbaka en planerad notering i november 2015. Men nu förbereder bolaget en notering som skulle kunna äga rum till hösten. Det skrev Reuters i onsdags eftermiddags med hänvisning till icke-namngivna källor.
Ett villkor för Hellofresh-noteringen sägs vara att en börsnotering av likaledes Rocket-delägda Delivery Hero blir en framgång när det bolaget börsnoteras i mitten av juli. Planer på detta rapporterade Reuters om i tisdags. Värderingen i Delivery Hero-noteringen sägs hamna på omkring 34-39 miljarder kronor.
Delivery Hero grundades 2011 av svensken Niklas Östberg och i dag är han företagets vd.
Läs mer: Delivery Hero säkrar miljardinvestering
I Rocket Internets senast publicerade portföljöversikt, med värdedatum per 15 november 2016, uppgavs Hellofresh vara värt närmare 26 miljarder kronor (2,63 miljarder euro) och Delivery Hero närmare 29 miljarder kronor (2,95 miljarder euro), baserat på de båda bolagens senaste finansieringsrundor. Rocket Internet ägde då 56 respektive 37 procent av bolagen. Sedan dess har Delivery Hero köpt sektorkollegan Foodpanda, som var värt cirka 5 miljarder kronor enligt samma översikt.
Totalt togs Rocket Internets innehav i de tre bolagen då upp till ett värde på 27,4 miljarder kronor (2,82 miljarder euro).
Läs mer: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte
Reuters rapporterade om Delivery Hero-noteringen strax före börsstängning på tisdagen och om Hellofresh på onsdagseftermiddagen. Rocket-aktien steg drygt 5 procent på onsdagen och 3,4 procent på torsdagen, men backar tillbaka något i inledningen av fredagshandeln.
Kinnevik äger 7 procent av Rocket Internet, och har inget direktägande i hämtmats- eller matkassebolag.
Direkt / Di Digital
Hör allt om Facebooks satsning på matleveranser i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/seb-sblockchain-satsning-facebookshamburgareochfemalefounders-vinnarna
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.