Hoppa till innehållet

Hellofresh ställer in börsnotering

Den Kinnevik- och Rocket Internet-ägda matjätten Hellofresh ställer in sin planerade börsnotering, det enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.

Jessica Nilsson, idag investment manager på Northzone, är en av grundarna av mattjänsten Hellofresh.
Jessica Nilsson, idag investment manager på Northzone, är en av grundarna av mattjänsten Hellofresh.

Det var i slutet av oktober som e-handlaren Hellofresh aviserade planer på en börsnotering. Företaget är ett av europas största matkassebolag med en omsättning på 70 miljoner euro, motsvarande ungefär 650 miljoner kronor, år 2014. Storägare i bolaget är tyska Rocket Internet, som i sin tur har svenska Kinnevik som delägare. 

Nu, efter bara ett par veckor, blåser bolaget av planerna. Börsnoteringen ställs in på obestämd tid, enligt nyhetsbyrån Reuters, även om ett nytt försök kan bli aktuellt nästa år. Anledningen sägs vara osäkerhet kring både investerarnas intresse och värderingen på bolaget. 

Beskedet är det andra på kort tid där ett uppmärksammat internetbolag backar från sina planer på en börsnotering. Nyligen ställde även den franska Spotify-utmanaren Deezer, med MTG-veteranen Hans-Holger Albrecht i förarsätet, in sin planerade notering

Enligt Reuters omsatte Hellofresh 198 miljoner euro, motsvarande drygt 1,8 miljarder kronor, under de första nio månaderna 2015. Det är en rejäl ökning från 2014 då bolaget omsatte 70 miljoner euro, motsvarande ungefär 650 miljoner kronor. 

Samtidigt ökar förlusterna kraftigt: Bolaget redovisar en förlust på 58 miljoner euro för de första nio månaderna år 2015. Det är att jämföra med en förlust på 8,5 miljoner euro i fjol. Också det enligt Reuters. 

Enligt siffror från Rocket Internet levererar Hellofresh idag över 4 miljoner matkassar i månaden.

Hellofresh grundades år 2012 av Dominic Richter, Thomas Griesel och svenska Jessica Nilsson, som idag arbetar på riskkapitalbolaget Northzone.

Svenska Kinnevik äger 14 procent av Rocket Internet och är därigenom delägare även i Hellofresh. Rocket Internet äger 56,4 procent av Hellofresh, vilket gör matkassebolaget till den tyska internetjättens största innehav.

I våras kunde Di Digital avslöja att Hellofresh var nära att förvärva svenska Linas Matkasse. Det tyska bolagets vd Dominic Richter flög in till Stockholm för att ro affären i hamn, men istället klev det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital in som ny ägare i Linas Matkasse.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera