Det var under våren 2014 som tyska Rocket Internet, med svenska Kinnevik som storägare, tog städhjälpsbolaget Helpling till den svenska marknaden. Bolaget, som tagit in över en halv miljard kronor i riskkapital, har expanderat kraftigt och gått in i flera europeiska länder sedan starten år 2010. I somras slogs Helpling ihop med den brittiska konkurrenten Hassle.com.
Men nu genomförs kraftiga nedskärningar i verksamheten. Personalstyrkan ska minskas med 20 procent, från 360 anställda till 300 anställda. Fokus flyttas från aggressiv tillväxt mot att istället försöka nå lönsamhet i verksamheten.
Samtidigt lämnar bolaget fyra marknader: Brasilien, Spanien, Kanada och Sverige.
Uppgifterna bekräftas av Philipp Hinz, informationschef på Helpling.
"Det stämmer. Vi kommer att fokusera på våra kärnmarknader", säger han till Di Digital.
Bolaget hoppas dock få till en lösning som medför att den svenska verksamheten kan drivas vidare, exempelvis genom en försäljning eller en intern omstrukturering.
"Vi utvärderar olika vägar framåt", säger Philipp Hinz.
Sverigechefen Lise Rechsteiner lämnade Helpling redan i somras för ett jobb på det tyska riskkapitalbolaget Bauer Venture Partners.
"I vissa länder har intresset för vår modell varit större än i andra. Vi vill koncentrera våra resurser och vår uppmärksamhet på de marknader där vi ser mest potential. Det här betyder att vi kommer bli lönsamma snabbare utan att för den sakens skull trappa ned på tillväxttakten", säger Philipp Hinz vidare.
Den som besöker Helplings svenska sajt möts i skrivande stund av ett felmeddelande: “På grund av tekniska problem kan vi för närvarande inte hantera några bokningar eller kundtjänst”. Bolaget har dessutom stängt sitt svenska Twitterkonto.