Hoppa till innehållet

Bekräftat: Helpling lämnar Sverige

Rocket Internets städhjälpsbolag Helpling lämnar den svenska marknaden efter kraftiga nedskärningar. "Vi fokuserar på våra kärnmarknader", säger informationschefen Philipp Hinz till Di Digital.

Helplings svenska sajt tar inte längre emot bokningar "på grund av tekniska problem".
Helplings svenska sajt tar inte längre emot bokningar "på grund av tekniska problem".

Det var under våren 2014 som tyska Rocket Internet, med svenska Kinnevik som storägare, tog städhjälpsbolaget Helpling till den svenska marknaden. Bolaget, som tagit in över en halv miljard kronor i riskkapital, har expanderat kraftigt och gått in i flera europeiska länder sedan starten år 2010. I somras slogs Helpling ihop med den brittiska konkurrenten Hassle.com.  

Men nu genomförs kraftiga nedskärningar i verksamheten. Personalstyrkan ska minskas med 20 procent, från 360 anställda till 300 anställda. Fokus flyttas från aggressiv tillväxt mot att istället försöka nå lönsamhet i verksamheten. 

Samtidigt lämnar bolaget fyra marknader: Brasilien, Spanien, Kanada och Sverige.

Uppgifterna bekräftas av Philipp Hinz, informationschef på Helpling.

"Det stämmer. Vi kommer att fokusera på våra kärnmarknader", säger han till Di Digital. 

Bolaget hoppas dock få till en lösning som medför att den svenska verksamheten kan drivas vidare, exempelvis genom en försäljning eller en intern omstrukturering. 

"Vi utvärderar olika vägar framåt", säger Philipp Hinz. 

Sverigechefen Lise Rechsteiner lämnade Helpling redan i somras för ett jobb på det tyska riskkapitalbolaget Bauer Venture Partners.

"I vissa länder har intresset för vår modell varit större än i andra. Vi vill koncentrera våra resurser och vår uppmärksamhet på de marknader där vi ser mest potential. Det här betyder att vi kommer bli lönsamma snabbare utan att för den sakens skull trappa ned på tillväxttakten", säger Philipp Hinz vidare.  

Den som besöker Helplings svenska sajt möts i skrivande stund av ett felmeddelande: “På grund av tekniska problem kan vi för närvarande inte hantera några bokningar eller kundtjänst”. Bolaget har dessutom stängt sitt svenska Twitterkonto.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera