Audio Pro, som tillverkar trådlösa högtalare, har gjort det igen. I fjol sålde Helsingborgsbolaget högtalare för drygt 300 miljoner kronor.
Sven Carlsson
Text
Ungefär samtidigt som Spotify nådde konsumenten började Audio Pro försöka sälja trådlösa högtalare med Bluetooth- och wifi-koppling.
Det tog flera år innan försäljningen tog fart, men när den väl gjorde det var det med besked. Under 2014 nära fyrfaldigade Helsingsborgsbolaget sin omsättning till 228 miljoner kronor.
”Det är fantastiskt”, sade vd:n Stefan Pantzar till Di Digital i fjol.
”Men jag har varit med så länge i den här branschen att jag vet att man inte kan lägga en linjal och rita ett streck rakt upp.”
I Audio Pros fall går dock strecket ganska rakt. Försäljningen steg med 25 procent i fjol till 304 Mkr. Det är en bra bit över det omsättningsmål om 100 Mkr som bolaget en gång hade.
Framgångssagan Zound Industries första mobiltelefon sålde inte ens hälften så bra som det var tänkt, visar nya siffror. Det är nu oklart om bolaget släpper fler telefoner över huvud taget.
Innehåll från Techstep SwedenAnnons
Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare
Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.
I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.
Användarperspektiv och viktiga överväganden
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt.
– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.
Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.
– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad.
Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.
Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag
Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.
– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.
Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande.
– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.
Fredrik säger avslutningsvis:
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev