Hoppa till innehållet

Helsingborgsdoldis låter utvecklingsländer chatta gratis – har en miljon användare

Techbolaget Dark Matter har tagit fram en kommunikationsapp som fungerar utan internetuppkoppling. Med närmare 17 miljoner kronor i riskkapital används appen dagligen av 300 000 personer.

Dark Matters app Pen Chat gör det möjligt för personer utan internetuppkoppling att chatta och ringa gratis.
Dark Matters app Pen Chat gör det möjligt för personer utan internetuppkoppling att chatta och ringa gratis.Foto: Pressbild.

Helsingborgsbon Ian Vernon grundade Dark Matter (NTL) för två år sedan efter att ha sålt sitt bolag Amanzitel till kinesiska Dingli Communications. Dark Matter har tagit fram appen Pen som erbjuder en mix av tjänster, bland annat samtal, chatt och sociala mediefunktioner och ger även sina användare varningar för exempelvis naturkatastrofer. 

”Den här idén kom upp för flera år sedan när jag höll på att sälja mitt första bolag. Men det var först när jag kunde lämna Dingli som jag igen började titta på vad som saknas i världen. Ett problem är att det saknas internetuppkoppling för närmare fyra miljarder människor som samtidigt börjar köpa smarta telefoner. Då försökte vi hitta en lösning för den här gruppen”, säger Ian Vernon.

Ett problem är att det saknas internetuppkoppling för närmare fyra miljarder människor som samtidigt börjar köpa smarta telefoner.

Det som gör Ian Vernons app lite speciell är att den till skillnad från exempelvis Whatsapp och Facebook låter användare ringa och chatta gratis även när användaren inte är uppkopplad till internet. Dark Matter subventionerar dessa samtal och meddelanden och betalar för dem genom reklam i sin app. 

Dark Matters app lanserades för allmänheten för lite drygt ett år sedan med fokus på Sydostasien och Mellanöstern. I dag har bolaget cirka en miljon användare där över 300 000 använder appen dagligen, uppger Ian Vernon. 

Läs även: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern 

Enligt bolagets senaste årsredovisning har Dark Matter tagit in 16,6 miljoner kronor i kapital varav de senaste 4 miljonerna togs in av Almi Invest i våras. Övriga investerare är riskkapitalbolaget Spintop Ventures med entreprenörerna Finn Persson och Sami Niemi, som har tagit plats i Dark Matters styrelse. 

Även flera affärsänglar och det brittiska teknikbolaget Advanced Wireless Technology Group, som även ses som medgrundare, har investerat i bolaget.

Finansieringsrundan som godkändes redan förra året används för att skala upp verksamheten. Däremot krävs mer pengar och Dark Matter är nu i färd med att ta in ytterligare kapital för att växa bolaget till 10 miljoner användare. 

”Vi är i vår andra tillväxtfas nu och sen får vi se hur det går”, säger Ian Vernon. 

Förutom huvudkontoret i Helsingborg har Dark Matter även kontor i Belarus, Indonesien, Indien, Filippinerna, Singapore och i Portugal. 

Läs även: Transfer Galaxy-grundaren: ”Jag och pappa skickar pengar till en föräldralös släkting varje månad” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera