Hoppa till innehållet

Hem, hälsa och bilar dominerar på CES

Smarta prylar för ditt hem, och allt mer påhittiga sätt att mäta din hälsa. Det är två av årets stora trender på pryl- och teknikmässan CES i Las Vegas. Di Digital är på plats.

Fyra uppmärksammade prylar på årets CES i Las Vegas: Vr-kameran Vuze, de smarta skorna Digitsole, robotbartendern Soma Bar och den smarta bh:n Om Bra.
Fyra uppmärksammade prylar på årets CES i Las Vegas: Vr-kameran Vuze, de smarta skorna Digitsole, robotbartendern Soma Bar och den smarta bh:n Om Bra.Foto: Axel Öberg / CES

(Di Digital/Las vegas) En aldrig tidigare skådad förmåga att mäta saker ligger bakom en av de största trenderna på CES i år. Shawn DuBravac är chefsekonom på CTA, branschorganisationen som varje år anordnar den stora teknikfesten. 

”CES är som bäst när vi får en perfekt storm av saker som kommer att påverka oss under kommande år, liksom under kommande årtionden”, säger han inför mässans öppnande. 

Bland de tekniska succéer som tidigare lanserats vid mässan märks VHS-spelaren, cd-skivan och videokameran. 

Men ett oändligt mycket större antal produkter har också lanserats i Las Vegas för att sen falla i glömska. HD-DVD, som skulle utmana Bluray-formatet, och Laserdisc, är ett par sådana exempel. 3dtv-apparater är ett annat tema som tidigare dominerat på CES för att kort därefter tappa luften.

CES är som bäst när vi får en perfekt storm av saker som kommer att påverka oss under kommande år.

Självklart hoppas Shawn DuBravac på fullträffar under årets mässa, som är den 49:e i ordningen, och som väntas locka omkring 150 000 besökare.

Shawn DuBravac kopplar årets största trender till ökad uppkoppling, billig datalagring och det sjunkande priset på sensorer. Det gör det möjligt att mäta allt ifrån puls till temperaturen i sommarstugan, kraften i din golfsving eller näringsvärdet i din ananas. 

En uppsjö av sådana produkter kommer att visas upp på mässan, som formellt drar igång på onsdag. Analys av din energiförbrukning genom bolaget Ecoisme, eller Diet Sensor som testar mat, är två uppmärksammade exempel.   

Oura Ring, som mäter din sömn eller den smarta skon Digitsoles, är ett par andra.  

Virtuell verklighet är också ett jättetema. Facebook-ägda Oculus har ett stort bås på CES och börjar ta upp beställningar på sina efterlängtade vr-glasögon i samband med mässan. 

Vr-trenden medför även en ökning för kameror som filmar åt alla håll samtidigt, som Panono 360 och Ricoh Theta, tänkta att användas för att skapa material till vr-hjälmarna. Hela vr-segmentet väntas skapa intäkter på 4,5 miljarder kronor under året, enligt en prognos från CTA. 

Även flera biltillverkare har skapat rubriker under tisdagens pressdag, som föregår mässans officiella öppnande på onsdagen. Bland bolagen som går på offensiven märks Volkswagen, Ford, GM och Volvo.

Först ut var dock uppstickaren Faraday Future, som visade upp en Batmobile-liknande konceptbil som du kan läsa mera om här.

Läs även: Här är Tesla-utmanarens första konceptbil

Läs även: Så blir framtidens bilar enligt Volvo

”Drönare är ett annat jätteområde”, säger Shawn DuBravac, som lyfter fram tillverkarna Onagofly och Fleye. 

Häftiga skärmar och stora tv-apparater är ett årligt återkommande huvudnummer när teknikvärldens blickar riktas mot Las Vegas. LG har redan skapat en av årets stora snackisar, tack vare en Oled-skärm som är så mjuk så att den går att rulla ihop som en tidning. 

LG visar upp en 18-tums bildskärm som är både tunn och mjuk nog att rullas ihop. Produkten befinner sig dock på koncept-stadiet, vilket innebär att något lanseringsdatum inte är känt.

Drönare flyger allt högre under teknikmässan. En uppstickare i sammanhanget, som finansierar sin tillverkning på finansieringssajten Indiegogo är Onagofly.

En av de mest uppmärksammade uppkopplade och sensorfyllda klädesplagg som visas på CES är sport bh:n Om Bra.

Den smarta skon Digitsole erbjuder ett system för tåvärmning, stegräknare och inbygd belysning. Foto: Axel Öberg.

Robotar är ett stort tema på CES, och japanska XYZ Robot erbjuder både leksaker och den här digitaliserade butiks-assistenten som själv kan rulla fram kunderna till rätt hylla i affären. Foto: Axel Öberg.

Soma Bar går att ladda med sprit och juice efter behag. En app låter sedan ägaren blanda drinkar på trådlös distans med en enkel knapptryckning i en app. Foto: Axel Öberg.

Virtuell verklighet växer snabbt. Förutom för vr-masker expanderar marknaden för kameror som kan filma i formatet. En spelare är israeliska Vuze Camera. Foto: Axel Öberg.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera