Hoppa till innehållet

Hemligt Malmöbolag ska “touchifiera” e-handeln

Efter tre år av hemlighetsmakeri träder startupbolaget Touchize nu fram i ljuset. Med en patenterad mjukvara och 15 miljoner kronor på fickan ska man göra det enklare och roligare att shoppa med mobilen.

Tom Gajdos, grundare och teknikchef på Touchize. Foto: pressbild.
Tom Gajdos, grundare och teknikchef på Touchize. Foto: pressbild.

Touchize startades i början av 2014 av Tom Gajdos, en civilingenjör med 12 års erfarenhet inom mobilbolag som Ericsson och Sony Mobile i Malmö. Tanken var att bygga ett mjukvarubolag för att förbättra shoppingupplevelsen i surfplattor och smarta telefoner. Bland annat kan kunden enkelt ”drag-and-droppa” varor på skärmen in i den virtuella kundkorgen. 

”Vi har nu en fungerande mjukvara som genomgår en patentprocess. Den skapar ett mer fysiskt navigationssystem, gjord för en pekskärm. Vi vill byta ut den tråkiga orderprocessen mot en köpupplevelse”, säger Tom Gajdos, som även är teknikchef på Touchize.

Som bevis för att tjänsten behövs nämner han en färsk rapport från betalbolaget Dibs. Den visar att fyra av tio mobila konsumenter avbrutit minst ett köp på grund av problem med navigationen i mobilen.

”Idag har ju många nätbutiker mobilanpassat sina sajter. Men man utnyttjar ändå inte fördelarna som finns i en pekskärm. Det innebär ofta att skärmstorleken begränsar köpupplevelsen”, säger Sïmon Saneback (NTL), medgrundare på riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL), som nyligen gjort sin första investering i Touchize.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Sedan starten har Touchize tagit in 15,2 miljoner kronor i riskkapital. Bland ägarna finns en handfull profiler inom it, detaljhandel och finans. En av dessa är Bjarne Mumm, tidigare koncernchef på Åhlénsgruppen och idag bland annat styrelseordförande för Kjell&Co. Nu ansluter sig alltså även Wellstreet till ägarledet.

”Touchize har redan en handfull kunder. Men vi ska hjälpa dem nå fler, främst inom områden som mode, mat och kosmetika i Norden”, säger Sïmon Saneback på Wellstreet.

Touchize har än så länge endast sex medarbetare och en förhållandevis blygsam omsättning. Men enligt Tom Gajdos är potentialen för deras “touchifiering”-mjukvara enorm, både i Norden och globalt.

”Vår mjukvara genererar fler produkter i varje varukorg och fler kunder till kassan. Kunder ökar i regel sin försäljning med betydligt mer än det kostar att installera produkten”, säger han.

Läser du detta i mobilen eller paddan? Då kan du testa Touchizes demo här

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera