Hoppa till innehållet

Hennes dejtingapp för lesbiska ska inta Sverige

Robyn Extons dejtingapp för lesbiska‚ ”Her”, har väckt mycket uppmärksamhet i England och USA. Nu är hon i Stockholm för att lansera i Sverige.

Robyn Exton är i Stockholm för att lansera sin lesbiska dejtingapp Her.
Robyn Exton är i Stockholm för att lansera sin lesbiska dejtingapp Her.Foto: Jesper Frisk

Enligt dejtingappen Hers grundare Robyn Exton finns det i dag flera hundra dejtingappar med inriktning på heterosexuella och närmare 50 som riktar sig mot homosexuella män. Däremot saknas det bra alternativ för lesbiska och ickebinära, de som varken identifierar sig som man eller kvinna.

”Vår app är den enda som specifikt vänder sig till lesbiska och queer kvinnor. Det är andra som har försökt men problemet är att det är så svårt att få in kapital till en lesbisk app”, säger Robyn Exton när Di Digital träffar henne på ett kafé på Södermalm i Stockholm.

”Det har alltid varit ett problem med lesbisk synlighet i medier och på barer och det finns en mycket större medvetenhet om homosexuella män. När jag har sökt kapital har investerare bland annat frågat mig 'hur många lesbiska finns det egentligen'.”


Dejtingappen Her riktar sig till kvinnor och icke-binära som är intresserade av kvinnor. Foto: Jesper Frisk

Her har i dag 1 miljon användare. I stället för att bara ha profiler, som exempelvis Tinder, har den även flöden där medlemmar kan lägga upp olika event och texter.

Det finns även andra dejtingappar som vänder sig till lesbiska, men oftast är det standardiserade appar och kopior av de som riktar sig mot heterosexuella eller homosexuella män, enligt Robyn Exton. 

”Män vet oftast vad de vill ha, medan kvinnor vill se hur kemin fungerar innan de bestämmer sig. Så när man gör en app enbart för kvinnor måste man ha ett helt annat tankesätt än de dejtingappar som finns nu”, säger Robyn Exton.

Hennes första version av dejtingappen var ”Dattch” som lanserades 2013, men som inte lyckades alls. Hennes tidiga misslyckande kan hon skratta åt i dag.

”Jag minns fortfarande min första pitch där jag pekade på kurvan och förutspådde att månad fem skulle appen ha en miljon användare. Så blev det ju inte, det var ju ingen som ville ha den.”

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är

Sedan nylanseringen av Her 2015 har appen växt sig stor bland lesbiska i USA, England och Irland. Som fjärde land släpps den nu i Sverige. Den stora lanseringsfesten kommer att ske i samband med sommarens Pridefestival i Stockholm.

Her har hittills tagit in 25 miljoner dollar i kapital, vilket motsvarar drygt 200 miljoner kronor i dagens dollarkurs.

Det viktigaste när man blir entreprenör är att man är aningslös.

Robyn Exton kom på idén om en lesbisk dejtingapp efter att en vän hade blivit singel. Hon flyttade hem till sin pappa för att kunna spara till ett startkapital medan hon jobbade extra som bartender. Som en skänk från ovan vann hon 3 500 pund, drygt 40 000 kronor, på lotteri.

”Om man pratar om finansiering så låter inte 3 500 pund som speciellt mycket men just då, när man behövde 10 000, kändes det fantastiskt. Men pengarna tog ju slut på nolltid och jag blev tvungen att gå tillbaka till puben igen”, säger Robyn Exton och skrattar.

Läs även: Kommentar: It-nörden är förlegad

När hon drog igång sitt startupbolag hade Robyn Exton ingen aning om programmeringsspråk men började gå på kvällskurser och träffar som gruppen Geek Girl meetup arrangerade.

”Jag visste så gott som ingenting om produkt-utveckling, hur man startar ett företag, kodning eller startupvärlden. Och jag trodde verkligen inte att det skulle vara ett problem.”


Robyn Exton kunde inte koda när hon började skissa på sin dejtingapp. Foto: Jesper Frisk

Men i dag ser hon sin naivitet som en styrka.

”Jag tror att en av de viktigaste sakerna när man blir entreprenör är att man är aningslös och inte vet vad man har gett sig in på. För om man hade den förståelsen innan, finns det inte en chans att man skulle dra igång något sånt här”, säger Robyn Exton.

Enligt Robyn Exton är hon i dag en skaplig kodare men samtidigt hoppas hon kunna lägga ned mer tid på det senare i livet.

”Utveckling är otroligt viktigt. Alla behöver inte vara fantastiska utvecklare men jag tycker att en digital förståelse är något alla borde skaffa sig. Det är som den algebra man lärde sig i skolan, man kommer inte att använda den varje dag men det ger en en förståelse för hur världen fungerar.”

Läs även: Viggo Cavling vill locka unga att videotindra

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera