Hoppa till innehållet

Hennes kenyanska kris-startup hjälper nu USA

Kenyanska Juliana Rotich utvecklade tjänsten Ushahidi för att samla och förmedla information när krig och naturkatastrofer slår ut medierna. Nu används tjänsten i USA för att dokumentera våldet efter presidentvalet.    

Juliana Rotich grundade Ushahidi, som nu använts till att dokumentera våldet efter presidentvalet i USA.
Juliana Rotich grundade Ushahidi, som nu använts till att dokumentera våldet efter presidentvalet i USA.

”Det som gör mig hoppfull i dessa tider är alla människor som använder internet till att göra något bra”, säger it-entreprenören Juliana Rotich till Di Digital efter att ha hållit öppningstalet inför hundratals människor på Internetdagarna i Stockholm.

Juliana Rotich växte upp på den kenyanska landsbygden som dotter till en arkitekt och en lärare. Hon var 13 år när hon upptäckte internet.

”Jag hade turen att gå på ett gymnasium som hade en datasal”, säger Juliana Rotich, som sedan blev ordförande för skolans datorklubb.

Hon studerade till datavetare i USA och jobbade i landet i drygt tio år, bland annat på Sprint Telecom. I dag är 38-åriga Rotich känd för att ha utvecklat Ushahidi, en webbapplikation som samlar information från vanliga mobilanvändare, verifierar uppgifterna och visualiserar informationen.

Läs mer: Blogg: Den viktigaste utmaningen av alla för nya techbolag

Ushahidi behövdes när våldsamheter bröt ut i Kenya efter presidentvalet 2007. Före valet såg många i landet fram emot stora förändringar när det såg ut som att oppositionskandidaten Raila Odinga skulle vinna. Men vinnaren blev den sittande presidenten Mwai Kibaki, åtminstone delvis med hjälp av valfusk. Raila Odingas anhängare svor hämnd och oroligheter bröt ut.

Över 1 000 personer dödades i politiskt våld, enligt Röda korsets uppgifter. Samtidigt förbjöds mediernas liverapportering i landet.

”Mer än någonsin ville människorna veta vad som hände. Och tv:n visade ’Sound of music’.”

Ushahidi lyckades samla och förmedla information som makthavarna ville dölja från folket. Efter det har utvecklarna gjort källkoden öppen och Ushahidi har bland annat använts för att samla rapporter efter jordbävningen och kärnkraftsolyckan i Japan 2011.

”Mer än någonsin ville människorna veta vad som hände. Och tv:n visade ’Sound of music’.”

Efter katastrofen bad utvecklarna japansktalande människor på Twitter att översätta plattformen och manualen till japanska. Inom 24 timmar hade volontärerna översatt allt och tjänsten var redo att användas.

”Vi har insett att internet är väldigt användbart i tider av kris”, säger Juliana Rotich.

Nu är det kristid i USA. Därför används Ushahidi för att ta emot och verifiera rapporter om våld och trakasserier som ökat efter att Donald Trump vunnit presidentvalet. Hittills har man tagit emot över 800 rapporter.

En grupp av anställda och volontärer jobbar med att verifiera rapporterna och efter verifikation har tjänsten publicerat uppgifter om 80 våldshändelser, 44 trakasserier och 148 fall av hot eller förolämpningar.

Under valkampanjen kunde faktagranskare visa att de flesta av Donald Trumps uttalanden var falska. Nu har den kommande presidenten valt hatpropagandisten Steve Bannon till sin chefsstrateg. Allt tyder på att det blir svårare att få korrekt information om vad som händer i landet.

”Amerika kommer att behöva Ushahidi. Det blir viktigare än förr att lyssna på vad som händer på marken, att höra rösterna från dem som säger att de blivit trakasserade och hotade”, säger Juliana Rotich.

I sitt tal på Internetdagarna pratade hon om möjligheternas internet och utmanade alla utvecklare att fråga sig vilken sorts värld deras produkter skapar för sina användare och hur deras bolag kan stå upp för mångfalden.

"Amerika kommer att behöva Ushahidi. Det blir viktigare än förr att lyssna på vad som händer på marken."

Själv har hon lämnat över vd-posten i Ushahidi och utvecklar i dag BRCK, ett mobilt internet med eget batteri som ska lösa tillgången till internet i Afrika. På kontinenten där elavbrott är vanliga kan BRCK ge tillgång till internet under åtta timmar.

Läs mer: Ghana Hackers Club: ”Vi är digitala pionjärer”

De flesta vuxna i Afrika har i dag en mobiltelefon, men det är fortfarande bara 30 procent som har tillgång till internet.

”Internet blir vanligare i Afrika, men utvecklingen måste gå snabbare och kostnaden måste bli lägre.”

Juliana Rotich, som i dag bor i Nairobi i Kenya, talar ofta på internationella konferenser om teknikutvecklingen i Afrika. I Stockholm sade hon att hon under många år talat om de tekniska lösningarna som Ushahidi och BRCK bygger på. Men den senaste tidens utveckling i världen gör att hon vill prata mindre om teknologi och mer om värderingar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera