Friendbase (NTL) har utvecklat en virtuell värld som riktar sig till unga från hela världen. Dagligen chattar cirka 18.000 unika användare, eller deras avatarer, med varandra på Friendbase.
Bolaget grundades 2013 men ska nu för första gången ta in riskkapital. Man har säkrat 1,2 Mkr och målet är att stänga rundan på 4 Mkr inom de närmaste veckorna, berättar vd och medgrundare Deborah Lygonis.
”Vi är ett rätt litet företag med bara 1,5 personer på lönelistan. Så vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit med små resurser. Vårt mål det här året är att ta nästa steg och bygga ut både organisationen och plattformen”, säger hon.
Deborah Lygonis startade bolaget tillsammans med sin bror Donnie Lygonis, Andreas Rehnberg samt Johan Ejermark från investmentbolaget Popa.
Idén till Friendbase på webben föddes redan för tio år sedan, men finanskrisen satte stopp för planerna. 2013 tog man dock nya tag, och då med utgångspunkten att skapa en virtuell värld som även kunde användas med surfplattor och smartphones. Man bestämde sig för att bygga en enkel version som funkade oavsett plattform.
Bland investerarna finns tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl, som också investerat i bland annat betaltjänsten Betalo.
Läs mer: Millennials och miljarder på 500 Startups
Friendbase var ett av fyra svenska bolag som deltog i acceleratorprogrammet Tinc i Silicon Valley i höstas. Sean Percival, investeraren känd för den omtalade inkubatorn 500 Startups, var mentor till Deborah Lygonis i programmet och är i dag rådgivare åt bolaget.
I vår vänder Friendbase dock österut och åker till Sydkorea. Bolaget har fått 30.000 dollar, knappt 270.000 kronor, för att delta i acceleratorprogrammet Born Global i Seoul.
Programmet är en del av den sydkoreanska regeringens satsning på utländska startup-bolag för att göra landets startup-scen mer internationell.
Friendbase ser Sydkorea som en genväg till virtual reality, vr. Bolagets nuvarande plattform är tvådimensionell, men nu undersöker de möjligheten att öppna en vr-studio i Sydkorea.
”Det här är en möjlighet att ta första steget och göra en förstudie om vad det är som krävs för att bygga Friendbase till en vr-version. Steg två är att ta in pengar och göra en vr-version av vår värld.”
I dag har bolaget flest användare i Brasilien, USA och Indien och det är marknaderna i Asien som växer snabbast.
Läs mer: ”2017 – året då sociala mediebolag blir fysiska”
Den huvudsakliga målgruppen för Friendbase är unga mellan 13 och 16 år.
Deborah Lygonis säger att Friendbase lagt mycket tid på säkerhet. De vill agera mot mobbningskulturen på nätet och ta bort det som på engelska har den passande benämningen toxic behaviour, giftigt beteende. De använder AI-filter från bolaget Community sift för att eliminera rasistiska och sexistiska kommentarer.
”Vi ser att våra medlemmar uppskattar det väldigt mycket. Vi kan skapa en lite vänligare miljö utan att det uppfattas som tråkigt”, säger Deborah Lygonis.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.