Hoppa till innehållet

Hennes virtuella värld får vr-hjälp från Sydkorea

Det sociala mediebolaget Friendbase är på väg att ta in 4 miljoner kronor i en såddrunda. Nu blickar det svenska bolaget mot Sydkorea, där de vill starta en vr-studio.

Deborah Lygonis, medgrundare till Friendbase. Hon har tidigare bland annat varit med och grundat 3D-animeringsbolaget Craft Animations.
Deborah Lygonis, medgrundare till Friendbase. Hon har tidigare bland annat varit med och grundat 3D-animeringsbolaget Craft Animations.Bild: Friendbase

Friendbase (NTL) har utvecklat en virtuell värld som riktar sig till unga från hela världen. Dagligen chattar cirka 18.000 unika användare, eller deras avatarer, med varandra på Friendbase.

Bolaget grundades 2013 men ska nu för första gången ta in riskkapital. Man har säkrat 1,2 Mkr och målet är att stänga rundan på 4 Mkr inom de närmaste veckorna, berättar vd och medgrundare Deborah Lygonis.

”Vi är ett rätt litet företag med bara 1,5 personer på lönelistan. Så vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit med små resurser. Vårt mål det här året är att ta nästa steg och bygga ut både organisationen och plattformen”, säger hon.

Deborah Lygonis startade bolaget tillsammans med sin bror Donnie Lygonis, Andreas Rehnberg samt Johan Ejermark från investmentbolaget Popa.

Idén till Friendbase på webben föddes redan för tio år sedan, men finanskrisen satte stopp för planerna. 2013 tog man dock nya tag, och då med utgångspunkten att skapa en virtuell värld som även kunde användas med surfplattor och smartphones. Man bestämde sig för att bygga en enkel version som funkade oavsett plattform.

Bland investerarna finns tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl, som också investerat i bland annat betaltjänsten Betalo.

Läs mer: Millennials och miljarder på 500 Startups

Friendbase var ett av fyra svenska bolag som deltog i acceleratorprogrammet Tinc i Silicon Valley i höstas. Sean Percival, investeraren känd för den omtalade inkubatorn 500 Startups, var mentor till Deborah Lygonis i programmet och är i dag rådgivare åt bolaget. 

I vår vänder Friendbase dock österut och åker till Sydkorea. Bolaget har fått 30.000 dollar, knappt 270.000 kronor, för att delta i acceleratorprogrammet Born Global i Seoul.

Programmet är en del av den sydkoreanska regeringens satsning på utländska startup-bolag för att göra landets startup-scen mer internationell.

Friendbase ser Sydkorea som en genväg till virtual reality, vr. Bolagets nuvarande plattform är tvådimensionell, men nu undersöker de möjligheten att öppna en vr-studio i Sydkorea.

”Det här är en möjlighet att ta första steget och göra en förstudie om vad det är som krävs för att bygga Friendbase till en vr-version. Steg två är att ta in pengar och göra en vr-version av vår värld.”

I dag har bolaget flest användare i Brasilien, USA och Indien och det är marknaderna i Asien som växer snabbast.

Läs mer: ”2017 – året då sociala mediebolag blir fysiska”

Den huvudsakliga målgruppen för Friendbase är unga mellan 13 och 16 år.

Deborah Lygonis säger att Friendbase lagt mycket tid på säkerhet. De vill agera mot mobbningskulturen på nätet och ta bort det som på engelska har den passande benämningen toxic behaviour, giftigt beteende. De använder AI-filter från bolaget Community sift för att eliminera rasistiska och sexistiska kommentarer.

”Vi ser att våra medlemmar uppskattar det väldigt mycket. Vi kan skapa en lite vänligare miljö utan att det uppfattas som tråkigt”, säger Deborah Lygonis.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera