Hoppa till innehållet

Hero Gaming tar in 19 Mkr – ska ”spelifiera” nätcasinot

Det svenskgrundade spelbolaget Hero Gaming tar in 19 Mkr från en rad affärsänglar. Bolaget vill kombinera betting med mekanik från klassiska mobilspel som Candy Crush Saga och Clash of Clans.

Georg Westin, grundare av Hero Gaming med kontor i Malmö och på Malta
Georg Westin, grundare av Hero Gaming med kontor i Malmö och på MaltaFoto: Hero Gaming

Betting- och casinoföretagen har tjänat storkovan de senaste tio åren. Men konkurrensen ökar och nu sneglar allt fler av dem på den mer traditionella mobilspelsbranschen.

Ett exempel på detta är svenskgrundande Hero Gaming som arbetar för att kombinera casinospel med de mekanismer som finns i spel som Candy Crush Saga eller Clash of Clans. Bolaget grundades 2014 och består idag av cirka 50 medarbetare. Av dessa jobbar 14 med teknik och produktutveckling i Malmö. Resten jobbar med själva spelverksamheten, som finns i bettingparadiset Malta.

”Vi har vuxit snabbt och gör mycket tv-och radioreklam i Sverige just nu. I fjol hade vi insättningar på närmare 200 miljoner kronor med en liten vinst. Just nu har vi insättningar på 30 miljoner kronor per månad och vi växer med 5-10 procent per månad”, säger den 37-åriga grundaren Georg Westin.

Läs mer: Googles förre Sverigechef leder hemlig startup på Malta

Han startade moderbolaget Rushplay AB och är även vd för det ena dotterbolaget Hero Gaming Sweden med kontor i Malmö. Georg Westin har tidigare jobbat som teknikchef på bettingbolagen Betsson och Betsafe, och var medgrundare av casinobolaget Casumo.

Även Magnus Alebo, vd för Hero Gaming Ltd på Malta, jobbade tidigare på Betsson.

Bolagets första spelsajt lanserades redan i juni 2014 under namnet Casino Saga. Spelet och webbsidan heter nu Casino Heroes och kombinerar casinospelande med en klassisk spel-story där man slåss mot bossar och når nya nivåer.

”Vi har kvar spänningen med ett casinospel, där man kan vinna stora pengar. Sedan har vi en story där man kan välja på tre äventyr på tre olika öar. På Hero Island gäller det exempelvis att ta död på den elaka draken Betser och ta tillbaka en guldkrona som är värd pengar i vårt casino. Man kan även interagera med andra spelare”, förklarar Georg Westin.

Läs mer: Quizkampen-gänget toppar USA-listorna med nytt frågespel

I somras lanserade Hero Gaming sin andra speltitel, Casi Tabi, som fokuserar på spelare i Japan. I sin grundstruktur liknar de två spelen varandra.

”Vi har cirka 15.000 aktiva spelare i månaden. Merparten är i Sverige, men vi växer fortast i Japan”, säger Georg Westin som äger cirka 35 procent av koncernen.

Härom veckan tog bolaget in cirka 19 Mkr i sin tredje finansieringsrunda. Pengarna kom från en rad affärsänglar i Stockholms spelbransch. Flera av dem har kopplingar till Net Ent, Evolution Gaming och Cherry.

“Pengarna går främst till marknadsföring och produktutveckling i Asien. Vi ser fram emot ett otroligt spännande år”, säger Georg Westin.

För en längre diskussion om Casino Heroes och spel- och kasinobranschen, lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/techpokalypsochriskkapitalrekord-hurgardetihop-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera