Hoppa till innehållet

Het bransch får nya utmanare från Finland

Marknaden för egenanställning har exploderat de senaste åren. Nu får de svenska aktörerna konkurrens från den finska jätten Ukko.

Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen.
Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen.Bild: Ukko.se

Egenanställning är nästa heta startupbransch, skrev Di Digital nyligen. Allt fler vill kunna fakturera för och administrera frilansuppdrag och extrajobb utan att starta eget företag, och bolagen som erbjuder just dessa tjänster drar in tiotals miljoner i riskkapital.

Den svenska marknaden domineras av aktörerna Frilans Finans, med en omsättning på 516 Mkr 2015, Cool Company (NTL), Firmify och nystartade Red Flag (NTL).

Läs mer: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

I januari tog Cool Company in 25 Mkr från Verdane Capital, för att lansera sin tjänst i Finland. Nu får de dock konkurrens på hemmaplan - av Finlands ledande egenanställningsaktör Ukko (NTL), som lanserades i Sverige vid årsskiftet.

"Ukko har vuxit så fort i Finland att vi måste söka nya marknader om vi vill fortsätta växa", säger Ukkos Sverigechef Markus Lyyra.

I Finland har Ukko funnits sedan 2012 och är med över 30.000 registrerade användare landets i särklass största bolag inom branschen. 2016 räknar Ukko med att ha omsatt 45-50 miljoner euro, cirka 430-470 miljoner kronor. 2015 var första gången bolaget gick med vinst, cirka 2 Mkr, och 2016 väntas resultatet bli bättre.

Läs mer: Därför är egenanställning nästa heta startupbransch

"Om tre år räknar vi med att landa på plus även i Sverige", säger Markus Lyyra.

Målet för 2017 är en omsättning på 30 Mkr i Sverige.

Ukko har vuxit utan riskkapital men med stöd från innovationsmyndigheten Tekes, Finlands motsvarighet till Vinnova. Markus Lyyra säger att de håller dörren öppen för att ta in riskkapital vid något skede.

I Finland har arbetslöshetsskyddet för de egenanställda varit en het potatis. Att fakturera via bolag som Ukko var tidigare ett sätt att i praktiken jobba som företagare men ändå behålla möjligheten till a-kassa om uppdragen tryter. Efter att gråzonen uppmärksammats har risken ökat för att bli av med arbetslöshetsskyddet om man fakturerar uppdrag via tjänsten.

Även i Sverige är läget oklart och bedöms från fall till fall. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen har påbörjat en utredning om egenanställda och a-kassa, berättar Annika Sandström Johansson, jurist på myndigheten.

Markus Lyyra säger att läget i Sverige är krångligare än i Finland eftersom det i Sverige finns många olika a-kassor som fattar beslut om ersättning.

"A-kassorna lever kvar på 70-talet och menar att du antingen måste vara anställd eller företagare", säger han.

Läs mer: Nu lanseras deras gratisapp för egenanställda

Ukko vill vara ett alternativ för människor mellan anställning och eget företag som först vill testa sin affärsidé. Samtidigt säger Markus Lyyra att de riktar sig till unga människor i 18-35-årsåldern samt till nyanlända, som inte har hög utbildning eller kan flytande svenska. Bolaget har bland annat annonserat i Stockholms tunnelbana på arabiska.

Inför lanseringen lät de också göra en undersökning bland 1.000 svenskar och frågade om de var beredda att mot betalning göra enklare uppdrag, som att gå ut med grannens hund, gå ärenden eller montera möbler.

42 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att dryga ut kassan med enkla uppdrag, men bara 2 procent kunde tänka sig att betala för dem.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera