Annons
Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen.

Het bransch får nya utmanare från Finland

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Frivillig testar HTC Vive i ett horror-experiment i fjol. Nu sänks priset på VR-kitet.

HTC följer Facebook – sänker priset på VR

Tommy Jacobsons Varenne är delägare i Catena Media-konkurrenten Net Gaming.

Tommy Jacobsons kasinobolag vänder till vinst

Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.

H&M investerar i hans Malmöbolag

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Het bransch får nya utmanare från Finland

Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen.
Ukkos medgrundare Marko Yli-Paavola, Olli Kopakkala och Antti Turpeinen tillsammans med Sverigechef Markus Lyyra. På bilden saknas vd och medgrundare Ukko Kumpulainen. Foto: Ukko.se
Marknaden för egenanställning har exploderat de senaste åren. Nu får de svenska aktörerna konkurrens från den finska jätten Ukko.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Egenanställning är nästa heta startupbransch, skrev Di Digital nyligen. Allt fler vill kunna fakturera för och administrera frilansuppdrag och extrajobb utan att starta eget företag, och bolagen som erbjuder just dessa tjänster drar in tiotals miljoner i riskkapital.

Den svenska marknaden domineras av aktörerna Frilans Finans, med en omsättning på 516 Mkr 2015, Cool Company (NTL), Firmify och nystartade Red Flag (NTL).

Läs mer: Cool Company tar in 25 miljoner – ska giga i Finland

I januari tog Cool Company in 25 Mkr från Verdane Capital, för att lansera sin tjänst i Finland. Nu får de dock konkurrens på hemmaplan - av Finlands ledande egenanställningsaktör Ukko (NTL), som lanserades i Sverige vid årsskiftet.

"Ukko har vuxit så fort i Finland att vi måste söka nya marknader om vi vill fortsätta växa", säger Ukkos Sverigechef Markus Lyyra.

I Finland har Ukko funnits sedan 2012 och är med över 30.000 registrerade användare landets i särklass största bolag inom branschen. 2016 räknar Ukko med att ha omsatt 45-50 miljoner euro, cirka 430-470 miljoner kronor. 2015 var första gången bolaget gick med vinst, cirka 2 Mkr, och 2016 väntas resultatet bli bättre.

Läs mer: Därför är egenanställning nästa heta startupbransch

"Om tre år räknar vi med att landa på plus även i Sverige", säger Markus Lyyra.

Målet för 2017 är en omsättning på 30 Mkr i Sverige.

Ukko har vuxit utan riskkapital men med stöd från innovationsmyndigheten Tekes, Finlands motsvarighet till Vinnova. Markus Lyyra säger att de håller dörren öppen för att ta in riskkapital vid något skede.

I Finland har arbetslöshetsskyddet för de egenanställda varit en het potatis. Att fakturera via bolag som Ukko var tidigare ett sätt att i praktiken jobba som företagare men ändå behålla möjligheten till a-kassa om uppdragen tryter. Efter att gråzonen uppmärksammats har risken ökat för att bli av med arbetslöshetsskyddet om man fakturerar uppdrag via tjänsten.

Även i Sverige är läget oklart och bedöms från fall till fall. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen har påbörjat en utredning om egenanställda och a-kassa, berättar Annika Sandström Johansson, jurist på myndigheten.

Markus Lyyra säger att läget i Sverige är krångligare än i Finland eftersom det i Sverige finns många olika a-kassor som fattar beslut om ersättning.

"A-kassorna lever kvar på 70-talet och menar att du antingen måste vara anställd eller företagare", säger han.

Läs mer: Nu lanseras deras gratisapp för egenanställda

Ukko vill vara ett alternativ för människor mellan anställning och eget företag som först vill testa sin affärsidé. Samtidigt säger Markus Lyyra att de riktar sig till unga människor i 18-35-årsåldern samt till nyanlända, som inte har hög utbildning eller kan flytande svenska. Bolaget har bland annat annonserat i Stockholms tunnelbana på arabiska.

Inför lanseringen lät de också göra en undersökning bland 1.000 svenskar och frågade om de var beredda att mot betalning göra enklare uppdrag, som att gå ut med grannens hund, gå ärenden eller montera möbler.

42 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att dryga ut kassan med enkla uppdrag, men bara 2 procent kunde tänka sig att betala för dem.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post