Hoppa till innehållet

Hett drönarbolag kammade hem pitchseger

Helena Samsioe och hennes drönarbolag Globhe utsågs till segrare i pitchtävlingen under Di Digitals event Female Founders. 

Helena Samsioes är vd och grundare av Globhe.
Helena Samsioes är vd och grundare av Globhe.Foto: Jonas Eng

Medicinska drönare tog hem segern i pitchtävlingen under Di Digitals event Female Founders. 

”Det känns jätteroligt. Det var tre andra fantastiskt duktiga kvinnor jag pitchade mot på scenen så det är roligt att vara den utvalda kandidaten”, säger bolagets grundare Helena Samsioe.

Globhe fungerar i dag som en mellanhand mellan stora organisationer som FN och Röda korset och drönarbolagen. Företaget ser till att rätt drönare och expertis finns på plats för att utföra leveranser av bland annat blod till svårtillgängliga platser i Rwanda. 

Läs mer: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda 

Drönartjänster är en snabbt växande marknad. Enligt Helena Samsioe beräknas FN köpa upp drönartjänster för 380 miljoner kronor under de kommande tre åren.

"The sky is the limit"

”The sky is the limit”, skämtar hon då juryn ber henne uppskatta marknadspotentialen för bolagets tjänst.

Globhe har kallat sig ett Uber för drönare, men på frågan om bolaget kommer att vilja bredda sig till exempel matleveranser är svaret tydligt. 

”Nej, det kommer vi inte. Vi har fokus på att öka vår omsättning men det är även viktigt för oss att skapa stor social impact”, säger Helena Samsioe.

Totalt pitchade fyra bolag inför den namnkunniga juryn som bestod av Collector-grundaren Lena Apler, EQT Ventures Ashley Lundström, Industrifondens Sara Resvik, Almi Invests Anna Söderholm och Sara Wimmercranz från Backing Minds.

Läs mer: Här är bolagen som pitchar på Female Founders 

Utöver Globhe pitchade den datadrivna skönhetsplattformen Dashl, den automatiserade robotrådgivaren Lysa och Light Flex Technology, som utvecklat en teknik som gör det möjligt att screentrycka ljuskällor på tränings- och arbetskläder.

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig" 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera