Hoppa till innehållet

Hiphop-bossen livesänder VR-konsert

Virtuell verklighet hjälper artister att nå ut, menar Babak Azarmi. Under helgen ger hans rapkollektiv RMH, med bland andra Silvana Imam, den första livesända VR-konserten i Sverige.

Babak Azarmi och en av RMH:s artister, Silvana Imam.
Babak Azarmi och en av RMH:s artister, Silvana Imam.Foto: TT

Virtual reality har blivit ett alltmer etablerat inslag i kulturvärlden. I helgen livesänder hiphop-kollektivet Respect My Hustle, RMH, ett musikevenemang från Nobelberget i Stockholm.

RMH har har de senaste åren arbetat med en rad hyllade artister. Bolagets mest kända namn är Silvana Imam, som tidigare i år vann P3 Guldgalans pris som årets liveakt. Andra artister knutna till RMH är Erik Lundin, Cherrie, Michel Dida och Leslie Tay, som samtliga kommer att medverka under konserten.

”Vårt mål har varit att flytta fram gränserna för vad som förväntas av en hiphop-show, som ofta förknippas med en dj och artist på scen. Vi tänker stort, och har bland annat inspirerats av tyska Rammstein när vi skapat scenföreställningen. Därför är det ett perfekt tillfälle att låta fler ta del av upplevelsen live”, säger Babak Azarmi.

Enligt honom är konserten den tredje i världen som kombinerar så kallad 360-gradersvideor med att sända live. Tidigare har det gjorts på musikfestivalen Coachella och under en Red Hot Chili Peppers-konsert i Berlin tidigare under hösten.

Evenemanget spelas in med tre vidvinkelkameror och materialet klipps ihop i realtid och sänds via Youtube. Livesändningen görs tillsammans med Youtubenätverket United Screens och elektronikbolaget Samsung. För att kunna ta del av videon krävs så kallade VR-glasögon, som numera även finns i budgetmodell i form av kartongskapelsen Google Cardboard.

Läs mer: United Screens slår mynt av musik på Youtube

”Vi använder tekniken för att skapa en intim känsla, även för de som inte tar del av konserten på plats. Videon kommer kunna visa både upplevelsen av stå i publiken och på scenen bredvid våra artister”, säger Babak Azarmi.

Virtual reality har blivit ett hett område bland världens konsertarrangörer. Så sent som i våras inledde den amerikanska konsertarrangören Live Nation ett samarbete med VR-företaget Next VR och i en intervju med TT i somras uppgav även den svenska grenen av Live Nation, arrangören Luger, att man jobbar med partners på VR-området.

I våras kunde Di Digital rapportera att den svenska musikförlagsjätten Kobalt, med Google Ventures i ägarkretsen, planerade ett nytt VR-projekt.

Babak Azarmi tror att VR har en viktig roll att spela i framtidens musikbransch.

”Om tekniken fortsätter utvecklas och om vi i musikbranschen använder den på ett kreativt sätt tror jag att det kommer att ge fansen en ännu större närhet till musiken.”

Läs mer: United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera