Hoppa till innehållet

H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

H&M-arvingen Tom Persson går i storebrodern Karl-Johans fotspår och blir techinvesterare genom att satsa på nystartade VR-bolaget Warpin.

Warpins grundare Caroline Roth, Patrik Buckau och Emma af Robson. Foto: Warpin
Warpins grundare Caroline Roth, Patrik Buckau och Emma af Robson. Foto: Warpin

H&M-familjens band till den svenska techsektorn blir allt starkare. Di Digital har tidigare rapporterat om DIG Investment som enligt flera källor placerar delar av familjens förmögenhet i teknikbolag. H&M:s vd Karl-Johan Persson (NTL) har dessutom ett omfattande privat innehav i bolag som Mathem (NTL), Fyndiq (NTL) och den digitala brevlådan Kivra (NTL).

Nu tar Tom Persson, 31, rygg på storebrodern. Genom bolaget Comade Sthlm, som enligt årsredovisningen för 2015 helägs av H&M-arvingen, investerar han i det svenska VR-bolaget Warpin (NTL).

Även DIG Investment, som enligt flera av Di Digitals källor finansieras av H&M-familjen, är delägare i Warpin, enligt handlingar från Bolagsverket.

Läs mer: Här är H&M-familjens hemliga techinnehav

Warpin grundades förra året av Emma af Robson, tidigare vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media, tillsammans med Gants tidigare marknadschef Caroline Roth. Warpin sysslar med reklam och marknadsföring i VR-miljö och har sedan starten haft kunder som Hunkydory, Trygga Barnen och H&M.

Förutom att ha H&M som kund har alltså Warpin även H&M-familjen som investerare.

Enligt bolagets vd Caroline Roth har man tagit in pengar för att växla upp verksamheten. Men vilka investerarna är bakom kapitalinjektionen är hon dock förtegen om.

”Vi har tagit in kapital. Det jag kan säga är att det är mellan 10 och 15 miljoner kronor", säger hon till Di Digital.

Enligt henne ska bolagets fokus framöver ligga på produktutveckling.

”Investeringen ska ligga till grund för vår aggressiva expansionsplan för att sätta oss på kartan som en global aktör för VR och AR", säger Caroline Roth.

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen

Caroline Roth ser VR och AR, så kallad augmented reality eller förstärkt verklighet, som två tekniker som kompletterar varandra väl.

"Med VR finns möjligheten att ligga på räckviddsplattformar som Youtube eller Facebook. AR tycker vi fungerar väldigt bra när man ska beskriva något som upplevs som komplicerat. Där kommer de grafiska elementen till nytta.”

Hon beskriver att Warpin tittar på en lösning för hur AR framöver skulle kunna användas, istället för det traditionella pressmeddelandet i text, för att bearbeta presskontakter.

Läs även: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

"Hypotetiskt så kan man tänka sig att man lägger en AR-markör i pressmeddelandet, som kan se ut som företagets logga. När man för kameran över AR-markören så kan till exempel ett hologram dyka upp där vd:n berättar om produkten istället för att man får informationen i text."

I mars kom Patrik Buckau, som har en bakgrund som chef på musiktjänsten Spotify, in som ny teknikchef för Warpin.

Läs mer: VR-bolaget Warpin förstärker med Spotify-veteran

Därefter har VR-bolaget anställt ytterligare två personer. Just nu lägger bolaget mycket krut på rekrytering.

”Vi är fem personer och för att skala upp vår affär måste vi vara fler.”

H&M-familjen är inte de enda namnkunniga personerna i kretsen kring Warpin. I bolagets rådgivande styrelse sitter Aviciis före detta manager Ash Pournouri, Andreas Thorstensson som är partner på EQT Ventures och musikproducenten Andreas Carlsson.

Läs även: Mats Qviberg blir delägare i "Ashs" digitala talangjakt

I Warpins styrelse är Comade Sthlm representerat av Edward Lindqvist som dessutom är investeringsansvarig på DIG Investment.

Om du vill vara först med nyheterna:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera