Hoppa till innehållet

H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Med över 100 miljoner kronor från bland andra H&M-familjen Persson ska de hitta startup-investeringarna som andra missar. Nu berättar e-handelsprofilerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi om sin nya riskkapitalfond.

Susanne Najafi (till vänster) och Sara Wimmercranz är partners på Backing Minds.
Susanne Najafi (till vänster) och Sara Wimmercranz är partners på Backing Minds.Foto: Patrik Olsson

För en bransch besatt av nya idéer och innovation är riskkapitalsektorn förvånansvärt konservativ i sina investeringsbeslut. 

Di Digital kunde i fjol visa att nio av tio riskkapitalinvesteringar i den svenska techsektorn görs i företag grundade av män. De stora, svenska riskkapitalfonderna gör dessutom en övervägande majoritet av sina investeringar i bolag med bas i Stockholm.

I den diskrepansen tycker sig e-handelsveteranerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi ha hittat en affärsidé.

Nästan allt kapital går till tighta, homogena nätverk med bas i Stockholm.

Tillsammans har de dragit igång den nya riskkapitalfonden Backing Minds (NTL), som förvaltar ett “tresiffrigt miljonbelopp” från finansiärer som H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler.

”Susanne och Sara är otroligt drivna och jag tror starkt på deras vision med Backing Minds”, säger Karl-Johan Persson om fonden.

Fonden ska göra investeringar i entreprenörer som “det traditionella riskkapitalet missar”. 

“Nästan allt kapital går i dag till tighta, homogena nätverk med bas i Stockholms innerstad. Då skapas det bubblor och bolagen blir övervärderade. Vi försöker titta förbi de bubblorna, för det är där de riktigt bra affärerna finns”, säger Susanne Najafi.

Det senaste året har grundarna träffat över 250 bolag från 44 kommuner runt om i Sverige. Det har hittills lett till två genomförda investeringar: Den ena i e-handlaren Horse Me Up (NTL) i Västra Frölunda utanför Göteborg, med 50-åriga Monica Sjösvärd som vd och grundare.

“Ridsport är Sveriges näst största sport. Det finns en halv miljon ryttare i Sverige som är helt besatta av det. Det är en underutvecklad och underinvesterad marknad”, säger Susanne Najafi.

Den andra investeringen är i betaltjänsten Transfer Galaxy (NTL), ett “Swish för utlandsbetalningar” med bas i Vivalla utanför Örebro, grundad av Yosef Abdirahman Mohamed, Khalid Ahmed Qassim och Ali Abdiqani Mohamed.

“Att skicka pengar hem till nära och kära är dyrt och krångligt. Det är ett vanligt problem för stora grupper av människor. Det är en stor marknad som nästan helt har förbisetts av riskkapitalet”, säger Sara Wimmecranz.

Båda bolagen är exempel på missade möjligheter, säger Susanne Najafi. Det ena vänder sig till hästintresserade och drivs av en 50-årig kvinna. Det andra är grundat av tre män med somaliskt ursprung, med första- och andra generationens invandrare som främsta målgrupp.

“Det handlar dels om entreprenörer som kanske inte vet eller känner sig bekväma med de sammanhang där man reser kapital, dels om grundare och företag som inte stämmer med riskkapitalisternas bild av hur det ska vara”, säger Sara Wimmercranz.

De båda grundarna är samtidigt noga med att betona att de inte sysslar med välgörenhet. Backing Minds investerar typiskt sett ett par miljoner kronor i utbyte mot mellan 15 och 30 procent av ett bolag.

“Vi gör det här för att vi tror det kommer generera bäst avkastning. Det här är undervärderade bolag med sjukt stor potential. Andras fördomar och felaktiga bedömningar är det som skapar våra möjligheter”, säger Sara Wimmercranz. 

Andras fördomar och felaktiga bedömningar skapar våra möjligheter.

Backing Minds har en investeringshorisont på fem års tid. Fondens livslängd är tio år. Sara Wimmercranz och Susanne Najafi siktar på att ha tio till femton bolag i portföljen.

“Vi är långsiktiga i bolagen. Förutom kapitalet bidrar vi självklart med nätverk och erfarenhet. Vi har en bakgrund som entreprenörer, så vi vet vilka arbetssätt och annat som fungerar”, säger Susanne Najafi.

På lång sikt hoppas de båda att arbetet med Backing Minds även ska generera en ny generation entreprenörsförebilder, som kan inspirera andra utanför riskkapitalets vanliga jaktmarker kring Stureplan i Stockholm.

“Självklart vill vi att det blir ringar på vattnet. Vi hoppas att de här entreprenörerna kommer att växa, bli förebilder och inspirera andra”, säger Susanne Najafi.

Sara Wimmercranz har en bakgrund som medgrundare av e-handlaren Footway och sitter i styrelsen för bland annat RnB och Hemtex. Susanne Najafi var tidigare vd på e-handlaren Eleven.se och styrelseledamot i Lindex och Stockmann.

Båda har tidigare varit involverade i acceleratorn och riskkapitalbolaget The Springfield Project.

Läs även: Di Digital granskar: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man


Transfer Galaxy

  • Svenskgrundade Transfer Galaxy är en tjänst för pengaöverföring, riktad främst mot invandrare i Sverige som vill skicka pengar hem till “nära och kära” via mobilen eller datorn. 
  • Affärsmodellen bygger på att Transfer Galaxy tar en liten avgift för varje genomförd transaktion. I juli i år skickades över 1,6 Mkr via tjänsten. 
  • Transfer Galaxy grundades i juli 2014 av Yosef Abdirahman Mohamed, Khalid Ahmed Qassim och Ali Abdiqani Mohamed med bas i Vivalla utanför Örebro. 
  • Bolaget omsatte drygt 280 000 kr under sitt första verksamhetsår. I år har transaktionsvolymen mer än tredubblas, enligt Susanne Najafi. 

Horse Me Up

  • E-handlaren Horse Me Up är enligt egen utsago Sveriges största ridsportsbutik på nätet. Bolagets vd och grundare är Monica Sjösvärd, med bas i Västra Frölunda utanför Göteborg. Horse Me Up omsatte 7,2 Mkr år 2015 med en förlust på 448 000 kr. 
  • I somras investerade Backing Minds 1,6 Mkr i företaget, enligt dokument från Bolagsverket. Investeringen är främst tänkt att bekosta utvecklingen av bolagets tekniska plattform, som hjälper e-handlare att minska lagerrisken. 
  • “Man har hittat ett sätt att tillhandahålla ett väldigt brett sortiment till en lägre risk än vad som är vanligt i branschen”, säger Sara Wimmercranz. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera