Hoppa till innehållet

H&M-chefen investerar i budgivningssajt för hotell

Den svenska hotellbokningstjänsten Dib Hotel tar in drygt 10 miljoner kronor från bland andra H&M-chefen Karl-Johan Persson. Kapitalet ska användas till en internationell expansion.

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.

Dib Hotel grundades 2015 av Timothy Walentynowicz, tidigare ansvarig för näringslivskontakter på Handelshögskolan i Stockholm, och Daniel Vasiljevic, partner på Accenture. 

Idén går ut på att användare av tjänsten ska kunna lägga bud på hotellvistelser direkt på bolagets hemsida Dibhotel.com

Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna.

”Cirka 40 procent av alla hotellrum är tomma under ett år. Vår budgivningstjänst gör det möjligt för hotellen att sälja sin överkapacitet. Vi kan leverera priser som ligger 30-70 procent under listpriserna”, säger Sammy Pergament, vd på Dib Hotel (NTL). 

Tjänsten finns sedan 2-3 månader i sex länder med ett 100-tal anslutna hotell.

”Vi vill hjälpa hotellbranschen att gå samma väg som flygbranschen. Man ska även kunna sänka kostnaden genom att välja bort tjänster man inte behöver, som frukost och daglig städning”, säger grundaren Timothy Walentynowicz.

Man bokar ospecificerat.

Han betonar att hotellkedjorna inte skyltar med sina varumärken under själva budgivningsprocessen.

”Man bokar ospecificerat. Exempelvis genom att söka efter ett fyrstjärnigt hotell på Södermalm. Det är tack vare att vi skyddar varumärket som hotellkedjorna kan sänka sina priser”, förklarar Timothy Walentynowicz.

Foto:
Dib Hotel-gänget från vänster: Sammy Pergament, vd, Daniel Vasiljevic, grundare, Timothy Walentynowicz, grundare och Fredrik Jones, produktchef.

Nu står det klart att bolaget tar in 10,2 miljoner kronor i riskkapital från bland annat 41:an Invest (NTL), med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook i spetsen. Andra investerare är Marcus Östlundh, Ryska Postens grundare Daniel Pilotti, Mekonomens vd Pehr Oscarsson, East Capitals grundare Anna Elam och Pia Anderberg, känd från Axel Johnsons ledningsgrupp.

”Bolag som kan effektivisera branschers resursallokering har en given plats i det moderna samhället. Nya hotell i all ära, men än viktigare är en ökad nyttjandegrad av de befintliga. Jag tror stenhårt på entreprenörerna bakom Dib Hotel och att de kan lösa stora delar av marknadens utmaning”, säger Stefan Krook i ett uttalande.

Kapitalet ska användas till expansion.

”Vi ska expandera med fokus på större städer i Europa dit resande från Skandinavien sker. Vi ska bygga varumärket och ansluta nya hotell. Och vi ska göra det med vår befintliga organisation”, säger Timothy Walentynowicz.

Dib Hotel har idag 11 medarbetare, varav 4 i Sverige och 7 på utvecklingskontoret i Belgrad, Serbien. 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera