Hoppa till innehållet

H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Den digitala brevlådan Kivra stänger den finansieringsrunda på 50 miljoner kronor som Di Digital tidigare rapporterat om. H&M:s vd Karl-Johan Perssons bolag står för knappt hälften av pengarna.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.Foto: Filip Erlind

Den digitala brevlådan Kivra erbjuder sina kunder möjligheten att ta emot officiell post som kreditupplysningsbrev eller skattehandlingar via mobilen. Sedan förra året har bolaget fått flera stora myndighets- och företagskunder på kroken. Nyligen anslöt sig till exempel energijätten Eon till tjänsten.

Di Digital har tidigare rapporterat att bolaget siktar på en nyemission om 50 miljoner kronor. Nu har den finansieringsrundan stängts, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Affären värderar Kivra till 400 Mkr, eller 450 Mkr med tillskottet inräknat, uppger bolagets vd Stefan Krook.

Läs mer: H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

”Det var en emission riktad endast till befintliga ägare. Värderingen är ganska underordnad eftersom vi inte riktar oss till någon ny ägare”, säger Stefan Krook.

Storägaren 41:an invest, som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson, står för 22,6 Mkr av tillskottet. Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM, som också är tidigare ägare i Kivra, går in med en lika stor summa. Resten av pengarna skjuts till av styrelsen och anställda.

”Nu kommer alla stora kunderna med miljoner kunder. Den stora effekten är när de i sin tur informerar sina kunder om att de skickar post via Kivra”, säger Stefan Krook.

Kivra uppgav nyligen att tjänsten hade drygt 600 000 användare, vilket man beskriver som 10 procent av Sveriges vuxna befolkning.

Kivras intäkter nådda 4,7 Mkr under 2014. Förlusterna uppgick till 16 Mkr. Stefan Krook uppger att tjänsten räknar med att nå lönsamhet först åtta år efter sin etablering, vilket i så fall skulle innebära svarta siffror först 2019. 

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Kommentar: Karl-Johan Persson vill göra en Stenbeck


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera