Hoppa till innehållet

H&M-chefens techportfölj sväller

Karl-Johan Persson investerade i fjol 163 miljoner kronor i onoterade techbolag genom sitt privata bolag. Teknikportföljen är nu värd klart över en halv miljard kronor.

H&M:s vd Karl-Johan Perssons onoterade innehav blir allt större.
H&M:s vd Karl-Johan Perssons onoterade innehav blir allt större.Foto: Amanda Lindgren

I över två år har H&M:s börskurva pekat nedåt. Modejätten är under stor press för att bland annat få fart på sin e-handelsaffär.

Samtidigt fortsätter Karl-Johan Persson att investera flitigt i onoterade techbolag vid sidan om sin roll som vd för H&M.

Bara under 2016 investerade H&M-chefen i bolag som budtjänsten Budbee (NTL), e-handlaren Fyndiq (NTL) och den digitala brevlådan Kivra (NTL). Samtidigt var han bland investerarna när den teknikorienterade fonden Backing Minds reste över 100 miljoner kronor.

Nya handlingar som Di Digital har tagit del av visar att Karl-Johan Perssons techportfölj sväller.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Karl-Johan Persson 

I fjol ökade värdet av H&M-chefens privata innehav genom Philian Invest med 63 procent, från 315 Mkr till 513 Mkr. Det framgår av en årsredovisning som nyligen inkom till Bolagsverket.

Merparten av värdeökningen beror på att Karl-Johan Persson under fjolåret investerade 163 Mkr i onoterade bolag.

Portföljen stannar dock inte där. Vid årsskiftet värderades H&M-chefens andel i 41an Invest, investeringsbolaget han driver ihop med Glocalnet-grundaren Stefan Krook, till 53 Mkr. Alltså uppgick värdet på Karl-Johan Perssons techportfölj vid årsskiftet till 566 Mkr.

Det finns dock tecken på att den siffran är i underkant.

Till exempel värderas hans innehav i den digitala brevlådan Kivra (NTL) till cirka 50 Mkr. Men enligt bolagets senaste nyemission, i mitten på 2016, borde hans andel vara värd mer än det dubbla.

H&M:s vd äger sedan i mars i fjol även hälften av prisjämförelsesajten Pricerunner (NTL). Enligt medieuppgifter kostade Pricerunner omkring 1 miljard kronor vid försäljningen till NS Intressenter, med Karl-Johan Persson, Nordstjernan och Nicklas Storåkers i ägarkretsen.

När Di Digital granskade Karl-Johan Perssons techinnehav i september 2016 rapporterade vi att portföljen då var värd minst 700 Mkr.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium 

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, sade Tomas Kull, vd för Mathem, i september i fjol.

H&M-chefens andel i Mathem är i dag värd 180 Mkr, baserat på bolagets senaste nyemission i januari.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera