Sellpy – vars affärsidé är att hämta begagnade prylar som folk vill bli av med, sälja dem på nätet och behålla omkring 40 procent av priset – växer fort.
I fjol omsatte bolaget 10 miljoner kronor med en förlust efter skatt på 1,5 Mkr. I år når bolaget inte lönsamhet, men omsättningen spås öka till 40 Mkr, enligt bolagets vd Michael Arnör.
”Vi tror att Sellpy som affärsidé skulle funka överallt där man köper mer grejer än vad man säljer”, säger han.
Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket.
Efter ha fått in H&M som investerare tidigare i år drygar Sellpy (NTL) nu ut kassan med ytterligare 10 Mkr. Det är de befintliga ägarna som skjuter till kapital, däribland H&M (NTL) och Ryska posten-grundarna Daniel Pilotti (NTL) och Kristoffer Jeanson (NTL).
Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium
Därmed har Sellpy tagit in sammanlagt 19 Mkr enligt Nordic Tech List.
”Vi ser definitivt inget värde i att ta in för mycket pengar. Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket. Vi är helt och hållet fokuserade på att bygga bolaget. Då är det väldigt tacksamt att ha haft intäkter från dag ett”, säger Michael Arnör.
Pengarna ska gå till att rekrytera, framförallt på utvecklingssidan där man avser att rekrytera fyra kodare till. Totalt sysselsätter Sellpy i dag 150 personer, dock inte alla på heltid.
Samtidigt dras bolaget med förseningar. Det tar bolaget i dag omkring 30 dagar från att det har tagit emot en vara för försäljning till att den ligger ute på nätauktion, enligt Michael Arnör. Bolagets mål är att den processen ska ta tio dagar.
”Vi ligger på ungefär samma tider som vi har gjort under ett halvår. Tiden har varit ganska konstant men vi hanterar betydligt större volymer. De senaste veckorna har vi börjat komma ikapp”, säger Michael Arnör.
Läs mer: Sellpy växer snabbt – är nu Traderas största säljare
Sellpys prognos är att nå minst 80 Mkr i omsättning under 2017 – och då i första hand på den svenska marknaden.
”Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det.”