Hoppa till innehållet

H&M investerar fler miljoner i second hand-appen Sellpy

H&M-backade Sellpy räknar med att fyrfaldiga sin omsättning i år. Nu tar bolaget in ytterligare 10 miljoner kronor från sina ägare.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.Foto: Press

Sellpy – vars affärsidé är att hämta begagnade prylar som folk vill bli av med, sälja dem på nätet och behålla omkring 40 procent av priset – växer fort.

I fjol omsatte bolaget 10 miljoner kronor med en förlust efter skatt på 1,5 Mkr. I år når bolaget inte lönsamhet, men omsättningen spås öka till 40 Mkr, enligt bolagets vd Michael Arnör.

”Vi tror att Sellpy som affärsidé skulle funka överallt där man köper mer grejer än vad man säljer”, säger han.

Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket.

Efter ha fått in H&M som investerare tidigare i år drygar Sellpy (NTL) nu ut kassan med ytterligare 10 Mkr. Det är de befintliga ägarna som skjuter till kapital, däribland H&M (NTL) och Ryska posten-grundarna Daniel Pilotti (NTL) och Kristoffer Jeanson (NTL).

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Därmed har Sellpy tagit in sammanlagt 19 Mkr enligt Nordic Tech List.

”Vi ser definitivt inget värde i att ta in för mycket pengar. Självklart behöver vi kapital, men vi vill inte ta in för mycket. Vi är helt och hållet fokuserade på att bygga bolaget. Då är det väldigt tacksamt att ha haft intäkter från dag ett”, säger Michael Arnör.

Pengarna ska gå till att rekrytera, framförallt på utvecklingssidan där man avser att rekrytera fyra kodare till. Totalt sysselsätter Sellpy i dag 150 personer, dock inte alla på heltid.

Samtidigt dras bolaget med förseningar. Det tar bolaget i dag omkring 30 dagar från att det har tagit emot en vara för försäljning till att den ligger ute på nätauktion, enligt Michael Arnör. Bolagets mål är att den processen ska ta tio dagar.

”Vi ligger på ungefär samma tider som vi har gjort under ett halvår. Tiden har varit ganska konstant men vi hanterar betydligt större volymer. De senaste veckorna har vi börjat komma ikapp”, säger Michael Arnör.

Läs mer: Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

Sellpys prognos är att nå minst 80 Mkr i omsättning under 2017 – och då i första hand på den svenska marknaden.

”Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera