Hoppa till innehållet

H&M-utmanare får skjuts av svenskt riskkapital

Som H&M fast mer digitala och snabbare. Så kan man beskriva tyska Lesara som med svenskt riskkapital nu tar upp kampen med den svenska börsens kronjuvel.

Mattias Wilrich, Roman Kirsch och Robin Muller grundare av Lesara.
Mattias Wilrich, Roman Kirsch och Robin Muller grundare av Lesara.

För två år sedan lanserade H&M sin ehandel. Redan då hade många konkurrenter hunnit betydligt längre med sina onlinesatsningar. Nu utmanas H&M dessutom av digitala bolag i deras egen modenisch, Fast fashion. Det tyska bolaget Lesara är en av uppstickarna som precis har tagit in 140 miljoner i riskkapital med svenska Northzone som en av finansiärerna.

”Bolag som H&M och Zara har haft som fördel att de kan få fram mode snabbt. Lesara kan göra det ännu snabbare”, säger Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone.

Northzone har de senaste åren gått in i en rad ehandelsbolag. Ökad mobilhandel, bättre betalalternativ och effektivare individanpassning är tre trender som drivit upp takten på omställningen från fysiska butiker till onlinehandel. 

Lesaras specialitet är en snabb logistikkedja, precis det som varit H&M:s framgångsrecept.

”De är extremt duktiga på att hantera logistik och inköp. De kan gå från att identifiera en trend till att ha en färdig produkt till försäljning på fyra veckor”, säger Hans Otterling, partner på Northzone. 

Precis som H&M och Zara (Inditex) arbetar Lesara inte med externa varumärken utan gör alla kläder själva. Datamodeller identifierar trender som direkt skickas till fabriken i Kina där kläderna tas fram.

“Det är de tre sakerna som gör att vi sticker ut. Vi har direktkontakt med fabrikerna i Kina och eftersom de producerar kläder åt alla möjliga märken vet de vad som säljer vid vilka tidpunkter. Samtidigt lägger vi mycket fokus på att ta reda på vad de senaste trenderna är och beställa kläder som trendar så fort som möjligt”, säger medgrundaren Roman Kirsch i en intervju med Breakit.

H&M:s ehandel finns idag på 22 marknader. Bolaget redovisar ännu inga specifika försäljningssiffror för onlinebutikerna.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera