För två år sedan lanserade H&M sin ehandel. Redan då hade många konkurrenter hunnit betydligt längre med sina onlinesatsningar. Nu utmanas H&M dessutom av digitala bolag i deras egen modenisch, Fast fashion. Det tyska bolaget Lesara är en av uppstickarna som precis har tagit in 140 miljoner i riskkapital med svenska Northzone som en av finansiärerna.
”Bolag som H&M och Zara har haft som fördel att de kan få fram mode snabbt. Lesara kan göra det ännu snabbare”, säger Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone.
Northzone har de senaste åren gått in i en rad ehandelsbolag. Ökad mobilhandel, bättre betalalternativ och effektivare individanpassning är tre trender som drivit upp takten på omställningen från fysiska butiker till onlinehandel.
Lesaras specialitet är en snabb logistikkedja, precis det som varit H&M:s framgångsrecept.
”De är extremt duktiga på att hantera logistik och inköp. De kan gå från att identifiera en trend till att ha en färdig produkt till försäljning på fyra veckor”, säger Hans Otterling, partner på Northzone.
Precis som H&M och Zara (Inditex) arbetar Lesara inte med externa varumärken utan gör alla kläder själva. Datamodeller identifierar trender som direkt skickas till fabriken i Kina där kläderna tas fram.
“Det är de tre sakerna som gör att vi sticker ut. Vi har direktkontakt med fabrikerna i Kina och eftersom de producerar kläder åt alla möjliga märken vet de vad som säljer vid vilka tidpunkter. Samtidigt lägger vi mycket fokus på att ta reda på vad de senaste trenderna är och beställa kläder som trendar så fort som möjligt”, säger medgrundaren Roman Kirsch i en intervju med Breakit.
H&M:s ehandel finns idag på 22 marknader. Bolaget redovisar ännu inga specifika försäljningssiffror för onlinebutikerna.