Hoppa till innehållet

H&M:s vd backar budtjänsten Budbee

Transporttjänsten Budbee får in 10 miljoner kronor i ny finansiering. Bland bolagets ägare finns nu såväl H&M:s vd Karl-Johan Persson som Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski.

H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.
H&M:s vd Karl-Johan Persson är en av delägarna i budtjänsten Budbee.

Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst så sent som i februari i fjol. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.

”Vi har inga fordon eller chaufförer anställda. Däremot lägger vi upp rutterna, sköter kundtjänst och trafikledning”, säger Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.   

Budbee har hittills fokuserat på transport av matkassar. Tidigare i år skrev de ett större avtal med matkassebolaget Middagsfrid.

”Vi började arbeta med dem i maj i fjol. Nu har de gett oss förtroendet att ta över all deras distribution i Sverige”, säger Fredrik Hamilton.

Fredrik Hamilton, medgrundare och vd för Budbee.

Samtidigt som Budbees matkasseaffär växer satsar de nu också på att ge sig in i fler ehandelsnischer. I samband med det tar bolaget in 10 miljoner kronor i en nyemission till befintliga och ny ägare. Bland ägarna finns H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an Invest, Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson. Dessutom går David Frykman, medgrundare till e-handelskedjan Gymgrossisten in som investerare.

”Vi tar in pengar för att vi vill fortsätta växa och ligga i framkant med vår tjänst. Sen är det ett tufft marknadsklimat och vi vill vara välkapitaliserade för att inte få problem senare”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee värderades, trots en omsättning på blygsamma 5 miljoner kronor, till nästan 100 miljoner kronor när bolaget tog in pengar i fjol. Till vilken värdering den nya rundan sker är inte känt men omsättningen kommer i år att bli väsentligt högre än i fjol, enligt Fredrik Hamilton.

Läs mer: Så ska Skype-grundarna revolutionera e-handeln

Distribution av ehandelsvaror är en volymaffär och att bredda bolagets tjänster är därför ett logiskt steg för Budbee.

”Vi har på ett år lyckats väl på matkassemarknaden. Nu känner vi att vi har ett så bra erbjudande att vi kan gå in i mer traditionella e-handelsleveranser. Det är en katastrof hur dåligt det fungerar i dag med postombud och stora tidsspann vid hemleveranser”, säger Fredrik Hamilton.

Läs mer: H&M:s vd har seglat upp som en av Sveriges främsta tech-investerare

Enligt Fredrik Hamilton kommer Budbee inom kort att börja leverera åt ett antal stora ehandlare. Målet är att Budbee ska bli ett varumärke som kunderna känner igen och vill välja som transportsätt.

”Budbee ska vara en kvalitetsstämpel. Det är det vi strävar efter. Kan vi visa att vi bidrar med ökad kundnöjdhet och konvertering skapar vi ett extra värde för handlarna”, säger Fredrik Hamilton.

Är ni oroliga för att de stora distributionsfirmorna skärper sig och tar efter era lösningar?

”Det är en stor utmaning för dem att ställa om sin skuta och få till den här typen av funktioner. Däremot finns det andra bolag som mer liknar oss. Därför handlar det om att springa snabbt och ta en bra position”, säger Fredrik Hamilton.

Budbee drivs än så länge med förlust men räknar med att vända till vinstsiffror under året.

”Bolag ska generera vinst. Vi är inte särskilt långt ifrån det och vill ha tryggheten det innebär att göra det”, säger Fredrik Hamilton. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera